| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Leasing > Informacje podstawowe > Umowa leasingu - porada

Umowa leasingu - porada

Umowa leasingu to rozwiązanie, które służy firmom w sytuacji utrudnionego dostępu do kredytu. Umowa leasingowa pozwala sfinansować m.in. firmową flotę. Z finalizowaniem umowy leasingu wiąże się jednak kilka ważnych kwestii, o których warto pamiętać.

Dodatkowo wymagane są zaświadczenie o numerze REGON i NIP oraz bankowa karta wzorów podpisów. Jeśli firma korzysta z uproszczonej procedury leasingowej, nie wymaga się od niej dokumentów finansowych. Przy pełnej procedurze, koniecznym staje się przedstawienie zaświadczenia z urzędu skarbowego o braku zaległości wobec budżetu oraz o obrotach lub dochodzie brutto za ostatnie 12 miesięcy.

Jaka forma leasingu w umowie leasingu?

Kolejnym aspektem jest forma leasingu. Do wyboru mamy dwie podstawowe – finansowy i operacyjny. Każda z nich ma swoje zalety i wady, dlatego jej wybór powinien być uzależniony od potrzeb przedsiębiorstwa i jego indywidualnej sytuacji finansowej. Leasing operacyjny jest dobrym rozwiązaniem dla tych firm, które decydują się na krótki okres finansowania ze względu na optymalizację kosztów działalności. W jego przypadku podpisanie umowy wiąże się z niewielkimi inicjalnymi obciążeniami, gdyż podatek VAT od leasingowanego sprzętu jest doliczany do kolejnych rat.

Ten sposób finansowania jednakże nie pozwala na automatyczne przejście własności na leasingobiorcę po wygaśnięciu umowy. Konieczny jest wykup sprzętu. Dotychczasowy leasingobiorca jest w momencie wykupu uprzywilejowany, ponieważ ma prawo nabyć przedmiot za kwotę określoną w umowie leasingu, która znacznie odbiega od wartości rynkowej (np. 1% wartości początkowej). Takiego prawa nie ma nikt inny poza leasingobiorcą. Leasing finansowy w przepisach podatkowych traktowany jest jako dostawa towaru, co implikuje konieczność opłacenia z góry podatku VAT od przedmiotu umowy. Dlatego poniesione w pierwszym okresie nakłady finansowe są większe. W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego, ten finansowy wiąże się z przejściem prawa własności środka trwałego na leasingobiorcę w momencie zakończenia okresu finansowania.

Polecamy: Jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia umowy leasingowej?

Umowa leasingu operacyjnego

Warto pamiętać, że w przypadku leasingu operacyjnego występuje pewne ograniczenie dotyczące czasu trwania umowy. Nie może on być krótszy od 40% czasu normatywnej amortyzacji. Z tego powodu, niektóre środki trwałe, charakteryzujące się bardzo niską stawką amortyzacji, np. 7%, dostępne są tylko w leasingu finansowym, gdzie ograniczenie czasu trwania od dołu nie istnieje.

Stawka amortyzacji przedmiotu ma również wpływ na wartość końcową przedmiotu, czyli cenę za którą leasingobiorca ma prawo go nabyć po zakończeniu umowy w terminie. Wartość końcowa nie może być niższa od tzw. „wartości hipotetycznej”. W praktyce, standardowe środki trwałe o stawce amortyzacji 20% posiadają wartość końcową równą 1% już przy trzyletnich umowach leasingu operacyjnego.

Umowa leasingu a dotacje

Jeśli umowa leasingowa ma być refundowana w ramach dotacji unijnych, należy zwrócić uwagę na dodatkowe kwestie, takie jak podpisanie umowy leasingowej po złożeniu wniosku o dotację oraz wskazanie w porozumieniu leasingodawcy jako podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w ramach projektu (o ile to możliwe w ramach danego programu operacyjnego). Właśnie to upoważnienie jest najważniejszym elementem całej procedury. Na jego podstawie firma leasingowa przekaże fakturę, która stanie się podstawą refundacji.

Polecamy: Czy leasingiem można sfinansować rozpoczęcie działalności gospodarczej?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

inFakt

inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »