REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poradzić sobie ze szkodą ubezpieczeniową w leasingu?

Anna Humińska
Jak poradzić sobie ze szkodą ubezpieczeniową w leasingu?
Jak poradzić sobie ze szkodą ubezpieczeniową w leasingu?

REKLAMA

REKLAMA

Szkoda ubezpieczeniowa to skutek zdarzenia objętego ochroną ubezpieczeniową. W przypadku zaistnienia jej na przedmiocie leasingu, zwrócone mogą być koszty jego odtworzenia do stanu, w jakim znajdował się w momencie powstania szkody. Ewentualnie, koszty zakupu przedmiotu zastępczego, który odpowiada cechami i wartością przedmiotowi uszkodzonemu.

Bardzo ważne jest przygotowanie dokumentacji szkody, jakiej oczekiwać może zakład ubezpieczeniowy, w tym wszelkie niezbędne informacje od ewentualnych uczestników zdarzenia, takie jak: dane osobowe, dane uczestniczących w zdarzeniu pojazdów i dane ich polisy. W przypadku pojazdu, o ile może on kontynuować jazdę, szkodę można zgłosić na spokojnie, nieco później.

REKLAMA

Zgłoszenie szkody

REKLAMA

Ubezpieczyciele zazwyczaj wyznaczają ograniczony zakres czasu, w którym trzeba zgłosić szkodę. Czas liczy się od momentu zaistnienia szkody i wynosi przeważnie około 7 dni, ale może się zdarzyć, że jedynie 24 godziny. Nie należy, więc zwlekać z jej zgłoszeniem! Leasingobiorca zgłasza powstanie szkody do ubezpieczyciela, a w niektórych przypadkach jest zobowiązany wezwać uprzednio policję i inne organy dochodzeniowe. Przykładem mogą być sytuacje, gdy szkoda została spowodowana przez pożar, przestępstwo lub gdy są ofiary w ludziach. W przypadku samochodu, gdy nie nadaje się on do dalszej eksploatacji należy skorzystać z pomocy drogowej. Zalecane jest w takiej sytuacji zadzwonić do swojego Ubezpieczyciela, zwłaszcza, gdy mamy assistance. Kolejnym krokiem powinno być powiadomienie leasingodawcy.

Jest to szczególnie ważne, ponieważ w przypadku, gdyby nie dowiedział się on o zaistniałej szkodzie, ubezpieczyciel mógłby odmówić wypłaty odszkodowania. Zgoda leasingodawcy jest warunkiem wypłaty odszkodowania leasingobiorcy. Szczegółowe wymagania finansującego dotyczące m.in. zgłaszania i naprawy, powinny być zawarte w Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu (OWUL). Dużym ułatwieniem mogą być gotowe formularze zgłoszeniowe, które najczęściej można pobrać ze strony internetowej leasingodawcy lub wypełnić on-line.

Polecamy: Jak nie dać się oszukać sprzedawcy aut poleasingowych?

Zgłoszenie szkody powinno w szczególności zawierać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nazwisko lub nazwę leasingobiorcy;
• adres leasingobiorcy;
• numer umowy leasingu;
• miejsce, datę oraz czas powstania szkody;
• opis zdarzenia, którego skutkiem była szkoda;
• liczbę i opis uszkodzonych przedmiotów leasingu;
• rodzaj ich uszkodzenia (szkoda częściowa lub całkowita);
• kosztorys naprawy uszkodzonego częściowo przedmiotu leasingu.

Zniszczone części przedmiotu leasingu lub miejsce powstania szkody powinniśmy zachować w niezmienionym stanie do czasu rozliczenia szkody. Zakład ubezpieczeniowy albo leasingodawca mogą chcieć dokonać oględzin uszkodzonej części oraz miejsca powstania szkody. W takim wypadku należy je zachować do czasu, gdy wyraźnie z tego zrezygnują.

Likwidacja szkody

REKLAMA

Jeśli chodzi o sposoby likwidacji szkody w grę wchodzi kilka możliwości. Zależą one m.in. od warunków szczegółowych polisy. Po zgłoszeniu szkody oraz przekazaniu informacji dotyczących zdarzenia i naprawy przez leasingobiorcę może nastąpić wypłacenie odszkodowania na jego konto. Środki mogą być również przekazane warsztatowi, w którym odbyła się naprawa. Należy zaznaczyć, że leasingodawca może domagać się, aby naprawa przedmiotu leasingu odbyła się w punkcie autoryzowanym. Leasingodawca może domagać się wypłaty odszkodowania na własne konto na przykład w sytuacji, gdy leasingobiorca ma opóźnienia w spłacie rat wynikających z umowy leasingu.

Powinniśmy w takim przypadku, jak najszybciej uiścić zaległe opłaty. Warto wspomnieć, że wystąpienie szkody nie zwalnia leasingobiorcy z jego obowiązków wynikających z umowy leasingu. Podobnie konieczność naprawienia uszkodzonej rzeczy, nawet, gdy odszkodowanie zostanie wypłacone na rzecz leasingodawcy.

Wygaśnięcie umowy

Skutkiem szkody całkowitej jest wygaśnięcie umowy leasingu. Jednak do chwili otrzymania decyzji o wypłacie odszkodowania lub innego postanowienia należy dokonywać kolejnych wpłat z tytułu tej umowy. Szczegóły dotyczące szkody całkowitej i jej konsekwencji są opisywane w OWUL. W związku z wystąpieniem szkody całkowitej leasingodawcy przysługują zarówno wpłacone dotychczas raty, jak również te, które pozostały do zakończenia umowy. Od sumy tych drugich zostanie odjęta kwota odszkodowania.

Należy przy tym pamiętać, że pozostała z odszkodowania nadwyżka zostanie wypłacona leasingobiorcy, natomiast w przypadku braku wystarczającego pokrycia rat, leasingodawcy należy się wyrównanie z jego kieszeni. Ratunkiem dla leasingobiorcy w takim przypadku może być dodatkowe ubezpieczenie GAP, które pokrywa różnicę między wysokością odszkodowania ubezpieczeniowego a zobowiązaniem wynikającym z umowy leasingu. Stosuje się je np. w przypadku całkowitej szkody auta lub kradzieży, w wyniku, której koszt naprawy przekracza aktualną wartość samochodu. Firmy leasingowe mogą wymagać takiego rodzaju ubezpieczenia dopóki kwota zobowiązania nie jest niższa niż wartość rzeczy leasingowanej.

Od kwoty rat należnych leasingodawcy aż do zakończenia umowy należy również odjąć oprocentowanie według określonych w OWUL stawek.

Polecamy: serwis Leasing

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA