| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Leasing > Informacje podstawowe > Jak poradzić sobie ze szkodą ubezpieczeniową w leasingu?

Jak poradzić sobie ze szkodą ubezpieczeniową w leasingu?

Szkoda ubezpieczeniowa to skutek zdarzenia objętego ochroną ubezpieczeniową. W przypadku zaistnienia jej na przedmiocie leasingu, zwrócone mogą być koszty jego odtworzenia do stanu, w jakim znajdował się w momencie powstania szkody. Ewentualnie, koszty zakupu przedmiotu zastępczego, który odpowiada cechami i wartością przedmiotowi uszkodzonemu.

Bardzo ważne jest przygotowanie dokumentacji szkody, jakiej oczekiwać może zakład ubezpieczeniowy, w tym wszelkie niezbędne informacje od ewentualnych uczestników zdarzenia, takie jak: dane osobowe, dane uczestniczących w zdarzeniu pojazdów i dane ich polisy. W przypadku pojazdu, o ile może on kontynuować jazdę, szkodę można zgłosić na spokojnie, nieco później.

Zgłoszenie szkody

Ubezpieczyciele zazwyczaj wyznaczają ograniczony zakres czasu, w którym trzeba zgłosić szkodę. Czas liczy się od momentu zaistnienia szkody i wynosi przeważnie około 7 dni, ale może się zdarzyć, że jedynie 24 godziny. Nie należy, więc zwlekać z jej zgłoszeniem! Leasingobiorca zgłasza powstanie szkody do ubezpieczyciela, a w niektórych przypadkach jest zobowiązany wezwać uprzednio policję i inne organy dochodzeniowe. Przykładem mogą być sytuacje, gdy szkoda została spowodowana przez pożar, przestępstwo lub gdy są ofiary w ludziach. W przypadku samochodu, gdy nie nadaje się on do dalszej eksploatacji należy skorzystać z pomocy drogowej. Zalecane jest w takiej sytuacji zadzwonić do swojego Ubezpieczyciela, zwłaszcza, gdy mamy assistance. Kolejnym krokiem powinno być powiadomienie leasingodawcy.

Jest to szczególnie ważne, ponieważ w przypadku, gdyby nie dowiedział się on o zaistniałej szkodzie, ubezpieczyciel mógłby odmówić wypłaty odszkodowania. Zgoda leasingodawcy jest warunkiem wypłaty odszkodowania leasingobiorcy. Szczegółowe wymagania finansującego dotyczące m.in. zgłaszania i naprawy, powinny być zawarte w Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu (OWUL). Dużym ułatwieniem mogą być gotowe formularze zgłoszeniowe, które najczęściej można pobrać ze strony internetowej leasingodawcy lub wypełnić on-line.

Polecamy: Jak nie dać się oszukać sprzedawcy aut poleasingowych?

Zgłoszenie szkody powinno w szczególności zawierać:

• nazwisko lub nazwę leasingobiorcy;
• adres leasingobiorcy;
• numer umowy leasingu;
• miejsce, datę oraz czas powstania szkody;
• opis zdarzenia, którego skutkiem była szkoda;
• liczbę i opis uszkodzonych przedmiotów leasingu;
• rodzaj ich uszkodzenia (szkoda częściowa lub całkowita);
• kosztorys naprawy uszkodzonego częściowo przedmiotu leasingu.

Zniszczone części przedmiotu leasingu lub miejsce powstania szkody powinniśmy zachować w niezmienionym stanie do czasu rozliczenia szkody. Zakład ubezpieczeniowy albo leasingodawca mogą chcieć dokonać oględzin uszkodzonej części oraz miejsca powstania szkody. W takim wypadku należy je zachować do czasu, gdy wyraźnie z tego zrezygnują.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Piotrowski

Prawnik, aplikant radcowski.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »