| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Leasing > Informacje podstawowe > Jak wyglądały początki branży CFM w Polsce

Jak wyglądały początki branży CFM w Polsce

Właściwy początek rozwoju usługi Full Service Leasing, czyli wynajmu długoterminowego przypada na lata 1995–2000. Rezultaty wzrostu zainteresowania tego typu usługami możemy zaobserwować dziś.

Niewielka liczba dostawców usług dynamicznie reagujących na potrzeby klientów stworzyła solidne podstawy dalszych zmian. Pionierami rynku byli licencjobiorcy światowych sieci wynajmu, np. Avis czy Hertz.

Wtedy powstały także pierwsze polskie spółki zajmujące się wynajmem długoterminowym środków transportu. Na doświadczeniach z tamtych lat swój sukces rynkowy opiera m.in.: Masterlease – dzisiejszy lider branży wynajmu samochodów.

Trzeba podkreślić, że zakres oferowanych w tym czasie usług był węższy niż obecnie, a duże floty należały do rzadkości. Łączna wartość portfela pojazdów oddanych w wynajem długoterminowy w drugiej połowie lat 90. była relatywnie niska. Z usług FSL korzystały głównie podmioty zagraniczne, otwierające swą działalność w Polsce lub stające się kluczowymi akcjonariuszami prywatyzowanych polskich przedsiębiorstw.

Polecamy: serwis Firma

Z tamtych lat dysponujemy jedynie statystykami rynku leasingowego obejmującymi także wynajem. Nie były prowadzone odrębne statystyki dla Full Service Leasingu.

W większości przypadków samochody po okresie wynajmu wracają do firmy FSL, która zajmuje się ich odsprzedażą na rynku wtórnym, a klient wynajmuje kolejne, nowe pojazdy.

Przewidywana wartość pojazdu po kontrakcie ( wartość rezydualna) nie jest przez klienta spłacana, dlatego też raty kapitałowe są w wynajmie o wiele niższe niż przy tradycyjnym polskim leasingu operacyjnym, gdzie następuje całkowita spłata wartości przedmiotu umowy leasingu.

Częstym zjawiskiem w ostatnich latach było odkupywanie przez firmy FSL flot użytkowanych przez klientów w systemie usługi Full Service Leasingu. Czasem stare samochody w całości trafiają na rynek wtórny, czasem zdarza się, że część z nich (najmłodszych wiekiem i o najniższych przebiegach) wraca do klienta w wynajmie zwrotnym.

W ten sposób użytkownik samochodów nie tylko przechodzi na tańszą i wygodną od strony organizacyjnej formułę ich pozyskiwania i eksploatacji, ale także uwalnia środki finansowe, dotychczas zamrożone w zakupionych własnych środkach transportu.

Polecamy: Leasing, czyli używać zamiast posiadać

reklama

Ekspert:

Grzegorz Czarnecki

Dyrektor Ds. Sprzedaży Korporacyjnej Masterlease Polska

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak wyglądały początki branży CFM w Polsce
Jak wyglądały początki branży CFM w Polsce

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka M. Kalisz

Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »