| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Kredyty > Kredyty i pożyczki hipoteczne > O czym pamiętać po podpisaniu umowy kredytowej

O czym pamiętać po podpisaniu umowy kredytowej

Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że spłacanie raty nie jest jedynym obowiązkiem, jaki narzuca na kredytobiorcę umowa kredytowa. O czym należy jeszcze pamiętać, aby nie popaść w kłopoty? Poniżej kilka wskazówek dla świeżo upieczonych właścicieli wymarzonego M.

Zestaw czynności, które należy wykonać po podpisaniu kontraktu z bankiem, w dużej mierze zależy od rodzaju rynku, na którym kupujemy nieruchomość. Rynek pierwotny, na którym lokal lub dom wymagają jeszcze wykończenia, jest oczywiście znacznie bardziej obciążony dokumentacją. Rynek wtórny ma jednak również swoje „haczyki”. W obu przypadkach prawidłowo ułożony terminarz lub lista mogą przyczynić się do znacznych oszczędności i uniknięcia przykrych konsekwencji.

Przy zakupie na rynku pierwotnym, ważną datą dla nabywcy jest data podpisania aktu przeniesienia własności. Po nabyciu praw do nieruchomości, należy złożyć i opłacić w sądzie wniosek o założenie Księgi Wieczystej. Równolegle można złożyć wniosek o wpis hipoteki. Aby przyśpieszyć całą procedurę warto załączyć pisemną prośbę o wcześniejsze rozpatrzenie niniejszego wniosku. Im szybciej zostanie złożony do banku odpis Księgi Wieczystej z wpisem w dziale IV, tym prędzej bank zlikwiduje tzw. ubezpieczenie pomostowe (nawet kilkaset złotych miesięcznie).

Po wizycie w sądzie należy skierować się do Urzędu Skarbowego, właściwego dla nabytej nieruchomości. Należy opłacić w nim podatek od ustanowienia hipoteki i złożyć deklarację PCC. Na wizytę w Urzędzie mamy 14 dni od momentu złożenia w banku podpisania oświadczenia woli o ustanowienie hipoteki.

Zobacz także: Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)

Kolejnym dokumentem do przedłożenia w banku jest akt notarialny, poświadczający własność nieruchomości. Termin dostarczenia aktu jest określony przez umowę kredytową.

W zależności od stopnia zaawansowania nabytej inwestycji lub budowy domu, należy przedstawić w banku cesję (przeniesienie praw) z polisy ubezpieczeniowej od ognia i innych zdarzeń losowych. Tutaj, zależnie od warunków umowy, powinno się tego dokonać jeszcze przed uruchomieniem kredytu lub po akcie notarialnym przeniesienia własności.

Gdy zakup jest realizowany na rynku wtórnym, część z wyżej opisanych czynności jest warunkiem do wypłaty środków kredytu. Po wydaniu oświadczenia woli o ustanowieniu hipoteki należy w przeciągu 14 dni złożyć deklarację i opłacić PCC od ustanowienia hipoteki we właściwym Urzędzie Skarbowym.

Po uprawomocnieniu się wpisu do Księgi Wieczystej w dziale IV, w interesie kredytobiorcy jest jak najszybsze złożenie odpisu Księgi w banku kredytującym. Odmienny jest tutaj czas oczekiwania na wpis i może się on wahać od 2-6 miesięcy, gdzie w przypadku rynku pierwotnego, od momentu aktu notarialnego może minąć nawet 8 miesięcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Sokołowska – Strug

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »