| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Kredyty > Kredyty gotówkowe i konsumpcyjne > Jak obliczyć koszt kredytu handlowego

Jak obliczyć koszt kredytu handlowego

Powszechny w obrocie gospodarczym kredyt handlowy (ang. trade credit), zwany również kredytem kupieckim lub towarowym, jest jednym z głównych źródeł finansowania krótkoterminowego przedsiębiorstw. Mamy z nim do czynienia wówczas, gdy dostawca dóbr lub usług godzi się na odroczenie terminu płatności.

1) gdy odbiorca rezygnuje z oferowanego dyskonta cenowego, a transakcja ma charakter jednorazowy, oraz
2) gdy przedłuża ustalony dopuszczalny termin zapłaty o 5 dni.

Wariant 1 (rezygnacja ze skonta)
Koszt kredytu kupieckiego wyniesie:
kn = [2 / (100 – 2)] × [365 / (45 – 10)] = 0,2128, czyli 21,28%.
Otrzymany wynik informuje, że nabywca przy rezygnacji z opustu, czyli płacąc po 45 dniach, zaciąga u dostawcy kredyt kupiecki oprocentowany w wysokości 21,28% rocznie. Rezygnacja ta jest kosztem za obracanie zatrzymaną w ten sposób gotówką. Jeżeli odbiorca w okresie zapłaty ma możliwość ulokowania środków przy wyższej stopie zwrotu niż wyliczony koszt, rezygnacja z dyskonta jest w pełni uzasadniona. Z drugiej strony, informacja o koszcie może być przydatna, jeżeli odbiorca ma możliwość zaciągnięcia kredytu bankowego, którego oprocentowanie jest niższe niż 21,28%, i sfinansowania transakcji z tego źródła, przy jednoczesnej rezygnacji z opustu.

Wariant 2 (przekroczenie okresu zapłaty o 5 dni)
kn = [2 / (100 – 2)] × [365 / (50 – 10)] = 0,1862, czyli 18,62%
Po uwzględnieniu efektu tarczy podatkowej otrzymamy:
knt = kn × (1 – t) = 0,1862 × (1 – 0,19) = 0,1508, czyli 15,08%
Jak widać, przekroczenie terminu zapłaty powoduje obniżenie kosztu kredytu kupieckiego, ale może też mieć ujemne konsekwencje dla kredytobiorcy. Koszt kredytu kupieckiego wzrasta bowiem wraz ze spadkiem solidności kontrahentów, którzy nieterminowo regulują swoje zobowiązania. Dlatego w praktyce gospodarczej w przypadku regulowania zobowiązań po uzgodnionym terminie firmy czasami żądają karnych odsetek, tak aby zrekompensować ponoszone z tego powodu straty. Naliczanie takich odsetek, chociaż uzasadnione ekonomicznie, nie zawsze się firmie opłaca, a to ze względu na ryzyko utraty odbiorców, i będzie zależeć od pozycji dostawcy w stosunku do kredytobiorcy.


Jeśli sprzedający nie chce, aby odbiorcy zbyt często korzystali z oferowanego skonta, powinien tak skalkulować jego wysokość, aby po obliczeniu jego koszt (odsetki) był wyższy niż koszt dostępnego dla klienta na rynku kredytu bankowego. Jedynie wówczas może się spodziewać przyspieszenia spłaty należności. Takie postępowanie poprawia płynność finansową sprzedawcy, pomniejsza jednak jego zyskowność. Jeżeli nabywca nie skorzysta z opustu, to przyspiesza tym samym przepływ środków pieniężnych do spółki, jednak ich wartość jest niższa – dlatego analiza wysokości opustu cenowego powinna jednoznacznie wskazywać na korzyści wynikające z zastosowanej polityki kredytowania.
reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 05.06.2014

Źródło:

INFOR
CIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Beata Tarnowska - Kupny

Coach biznesu, mentor, doradca, z ponad 20-letnim doświadczeniem w biznesie, ekspert w zarządzaniu łańcuchem dostaw, logistyką, zakupami w branżach: FMCG, dobra luksusowe, produkcja, wysoko zaawansowane technologie, telekomunikacja. Realizowała duże projekty w firmach krajowych oraz globalnych, tworzyła i wdrażała strategie biznesowe oraz wielofunkcyjne procesy, prowadziła negocjacje z firmami globalnymi. Posiada praktyczną wiedzę budowania i rozwoju biznesu, realizacji projektów biznesowych, budowania i zarządzania zespołami. Jest partnerem w firmie konsultingowej Lynton Polska oraz Coaching Partnerzy. Współpracuje z Polish Women Network organizacją wspierającą kobiety w rozwoju zawodowym i osobistym. Od ponad 20 lat jest praktykiem coachingu menedżerskiego budującego zaangażowanie pracowników. Od kilku lat pracuje z biznesem jako coach i mentor. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK