| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Kredyty > Kredyt konsumencki > Czy SKOK-i wprowadzają w błąd?

Czy SKOK-i wprowadzają w błąd?

Spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe reklamują się m.in. hasłem "Kasy nie inwestują wolnych środków w jakiekolwiek ryzykowne instrumenty finansowe". Prezes UOKiK wszczęła postępowanie w związku z podejrzeniem wprowadzania konsumentów w błąd.

Zgodnie z prawem reklamą wprowadzającą w błąd jest przekaz, który powoduje mylne wyobrażenie o produkcie lub usłudze. W związku z tym konsument podejmuje decyzję, której by nie podjął mając wszystkie istotne informacje. Reklama wprowadzająca w błąd jest nieuczciwą praktyką rynkową.

Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej (Kasa Krajowa SKOK). Wątpliwości Urzędu wzbudził sposób reklamowania zasad funkcjonowania kasy.

Informując o swoich usługach w trakcie jednej z kampanii Kasa Krajowa SKOK przekonywała potencjalnych klientów, że kasy nie tylko nie mogą ryzykownie inwestować ponadto – kasy nie inwestują wolnych środków w jakiekolwiek ryzykowne instrumenty finansowe.

Zobacz: Dlaczego zimą warto zaciągnąć kredyt na samochód?

Normy ustawowe oraz ostrożnościowe nie dają po temu żadnych możliwości. UOKiK sprawdzi, czy Kasa Krajowa SKOK reklamując swoją działalność nie sugerowała, że przepisy zabraniają jej inwestowania w instrumenty finansowe obciążone ryzykiem, dając do zrozumienia tym samym, że oszczędności klientów kas są bezpieczniejsze niż w innych instytucjach finansowych. Zarówno Kasa Krajowa SKOK, jak i same SKOK-i mogą inwestować w obciążone ryzykiem instrumenty finansowe.

Ponadto z materiałów zebranych przez Urząd w trakcie postępowania wyjaśniającego wynika, że komunikaty reklamowe zawierały informację, że Główny Urząd Statystyczny pozytywnie ocenił poziom bezpieczeństwa finansowego SKOK. Zdaniem UOKiK, urząd statystyczny nie wydaje opinii na temat działalności instytucji finansowych, a udostępniane przez niego publikacje o charakterze statystycznym nie zawierają takiej oceny.

Informacje były przekazywane w środkach masowego przekazu wielu odbiorcom – nie tylko członkom kas. Prezes UOKiK, we wszczętym przeciwko SKOK postępowaniu właściwym, sprawdzi rzetelność przekazywanych informacji w kampanii reklamowej. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów Prezes UOKiK może nakazać m.in. zaniechania praktyki oraz nałożyć na przedsiębiorcę, który narusza zbiorowe interesy konsumentów, karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów.

Zobacz serwis: Kredyt konsumencki

Urząd przypomina konsumentom, którzy zostali wprowadzeni w błąd, że mogą w takiej sytuacji skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerem infolinii 0 800 800 008. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z nią to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że udzielił konsumentowi jasnej, pełnej i rzetelnej informacji, na podstawie której mógł podjąć właściwą decyzję.

Źródło: UOKiK

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Edyta Grymel

Prawnik, specjalista prawa rodzinnego i gospodarczego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »