| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Kredyty > Kredyt konsumencki > Stałe oprocentowanie nie może się dowolnie zmieniać

Stałe oprocentowanie nie może się dowolnie zmieniać

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nadal pilnie obserwuje działalność banków. Bank Przemysłowo-Handlowy stosował w umowach postanowienie przyznające bankowi prawo do dowolnej zmiany stałego oprocentowania. Tą klauzulę zakwestionował UOKiK i pozwał bank do sądu. Ponadto w ramach monitorowania rynku finansowego Urząd wszczął kilkanaście postępowań, w których sprawdzi działania banków.

Zgodnie z prawem umowa o kredyt konsumencki powinna wyraźnie określać wszystkie koszty ponoszone przez konsumenta. Jeżeli określa to tabela opłat i prowizji – powinna ona być integralną częścią umowy, a w przypadku jej zmiany – konsument powinien być o tym wcześniej poinformowany i mieć zagwarantowane prawo do odstąpienia od umowy.

Kolejne postępowanie właściwe zostało wszczęte przeciwko Getin Bankowi, który stosował w umowach postanowienie dotyczące opłaty za nieterminową spłatę kwoty minimalnej na karcie kredytowej. Klienci banku, którzy spóźniali się ze spłatą zadłużenia na karcie, byli karani podwójnie – płacili odsetki, a oprócz tego bank obciążał ich kwotą 39 zł. Analogiczne postanowienie jest już w rejestrze klauzul niedozwolonych. Zgodnie z prawem konsument nie może być karany podwójnie za to samo przewinienie.

Jednocześnie przypominamy, że postępowanie przed Prezesem Urzędu prowadzone jest w formie postępowania wyjaśniającego lub właściwego. Pierwsze z nich wszczyna się w celu wstępnego zbadania zjawisk rynkowych, które mogą, ale nie muszą prowadzić do naruszenia ustawy: prowadzi się je "w sprawie", a nie "przeciwko", tzn. nie jest skierowane przeciwko konkretnym przedsiębiorcom.

W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa Prezes Urzędu może wszcząć postępowanie właściwe - w jego wyniku może nakazać zaniechania stosowania danej praktyki, a także nałożyć karę finansową do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. Ponadto jeżeli warunki umowy zawieranej z konsumentem kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy, przepisy kodeksu postępowania cywilnego uprawniają Prezesa Urzędu do wystąpienia do sądu z żądaniem uznania postanowień wzorca umowy za niedozwolone.

Zobacz serwis: Czym różni się BIK od rejestrów dłużników?

W razie pojawienia się jakichkolwiek trudności, słabsi uczestnicy rynku mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych. Ponadto spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych do wysokości 8 tys. zł. z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi może rozstrzygać Arbiter Bankowy.

Źródło: UOKiK

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

W razie pojawienia się jakichkolwiek trudności, słabsi uczestnicy rynku mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych
W razie pojawienia się jakichkolwiek trudności, słabsi uczestnicy rynku mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Wieczorek

Adwokat, autorka bloga DEWELOPERSKI.com

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »