| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Kredyty > Kredyt konsumencki > Formularze informacyjne o kredytach od podszewki

Formularze informacyjne o kredytach od podszewki

Udostępniając nam oferty kredytów konsumenckich, banki są zobowiązane przygotować specjalne formularze informacyjne. Treść formularzy informacyjnych, towarzyszących kredytom, powinna być ujednolicona zgodnie z wymogami ustawy. To powinno pomóc potencjalnym klientom porównać poszczególne kredyty.

Nasze obecne próby ustalenia, która propozycja kredytowa jest rzeczywiście najlepsza, będą teraz dużo prostsze. Dlaczego? Otóż każdy bank jest zobligowany do przekazania klientowi formularza informacyjnego, w którym zamieszczone są najważniejsze kwestie związane z kredytem. Dzięki informacjom na temat parametrów kredytu, zawartym w formularzu, łatwiej powinniśmy

Co zawiera taki kredytowy formularz informacyjny? W przypadku najpopularniejszej formy finansowania, wybieranej przez miliony Polaków, czyli pożyczek i kredytów gotówkowych, znajdziemy m.in. podstawowe informacje o naszym kredytodawcy, takie jak jego nazwa i siedziba, adres, poznamy rodzaj kredytu, czas obowiązywania umowy czy też całkowitą kwotę i koszty kredytu.

Sprawdź oferty kredytów, porównaj i wybierz najlepszy!

Bezpłatny formularz nawet w SKOK-u

Banki, zgodnie z tym, co jest od nich wymagane w konkretnych postanowieniach nowej Ustawy o kredycie konsumenckim, muszą szczegółowo informować o wszelkich kosztach – sumie odsetek, o ubezpieczeniach (jeżeli są wymagane), kosztach obowiązkowych kont osobistych, wysokości prowizji za udzielenie kredytu oraz o sankcjach, nakładanych w przypadku zaprzestania spłaty, m.in. o wysokości karnych odsetek.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Warto wiedzieć, że banki oraz inne instytucje finansowe, w tym Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe (popularne SKOKi), muszą wydać klientowi przedmiotowy formularz informacyjny bez żadnych opłat.

Jednak nawet najbardziej skrupulatne wylistowanie „suchych” parametrów finansowych, dotyczących kredytu, nie musi wcale oznaczać, że nagle klienci staną się zdecydowanie lepiej wyedukowani i będą się zadłużali świadomie. Wciąż niebagatelną rolę w procesie racjonalnego pożyczania będą odgrywali pracownicy banków, wyjaśniający wątpliwości klientów oraz przekonujący do wyboru danej oferty kredytowej.

Polecamy serwis: Inwestycje

Nie stańmy się idealistami, którzy naiwnie wierzą, że od pierwszych dni funkcjonowania nowego ładu kredytowego sprzedawcy bankowi, tzn. doradcy klienta, będą w pełny sposób wspierać klientów w świadomym wyborze kredytu. Nie od dziś przecież wiadomo, że bankierzy mają plany sprzedażowe, które realizują głównie wskutek aktywnego promowania i zachęcania do skorzystania z oferty kredytowej.

Można jednak sądzić, że z całą pewnością wprowadzenie formularza informacyjnego do rynkowego obiegu pozytywnie wpłynie na lepsze rozeznanie klientów co do atrakcyjności otrzymywanych ofert oraz potencjalnie zwiększyć konkurencyjność na rynku kredytowym. Finalny odbiorca – jakim jest kredytobiorca – odniesie same korzyści. A o to przecież chodziło w Ustawie o kredycie konsumenckim.

Eksperci TotalMoney.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Mazurkiewicz

Partner – Senior Executive Search Consultant HRK S.A. /IRC Global Executive Search PartnersPosiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, m.in. w branży finansowej i branży doradztwa personalnego. W latach 1998-2004 pracował dla szwajcarskich firm ubezpieczeniowych, m.in. na stanowiskach dyrektora regionalnego oraz dyrektora ds. rozwoju i szkoleń. Jako dyrektor departamentu szkoleń w dużej międzynarodowej organizacji stworzył i rozwinął system szkoleń dla kilku tysięcy przedstawicieli handlowych. Certyfikowany trener Insights Discovery. W swojej pracy zawodowej przeprowadził ponad 150 warsztatów z zakresu komunikacji, zarządzania, negocjacji i technik sprzedaży. W 2006 roku został partnerem zarządzającym HRK Financial Markets w HRK S.A. gdzie stworzył od podstaw zespół specjalizujący się w projektach rekrutacyjnych skierowanych do instytucji finansowych ze szczególnym uwzględnieniem rynku kapitałowego, od tego czasu miał okazję pracować dla ponad 120 klientów. Obecnie w HRK pozyskuje kandydatów na wysokie stanowiska dla wielu renomowanych instytucji finansowych i korporacji międzynarodowych oraz koordynuje realizację procesów rekrutacyjnych na stanowiska menedżerskie i eksperckie w obszarach: Banking & Insurance, Leasing & Financial Services, Legal & Profesional Services, FINANCE, SSC, BPO, HR, FMCG, RETAIL. Odpowiada za relacje z międzynarodową siecią IRC Global Executive Search Partners, nadzoruje Marketing, PR i innowacje.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK