| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Korespondencja w biznesie > Korespondencja zewnętrzna > Zwroty grzecznościowe w korespondencji

Zwroty grzecznościowe w korespondencji

W każdej korespondencji stosujemy zwroty grzecznościowe. Te rozpoczynające list, zazwyczaj umieszczone są pod adresem z podwójnym odstępem, jeżeli nie umieściliśmy wcześniej znaków powoławczych. W przeciwnym razie zwrot grzecznościowy znajdzie się pod znakami z tym samym odstępem.

Zwroty grzecznościowe stosujemy w każdej korespondencji, a ich dobór zależy od tego, do kogo jest adresowane pismo. Gdy pismo adresowane jest do przedsiębiorstwa stosujemy zwrot „Szanowni Państwo”, jeżeli znamy imię i nazwisko adresata wówczas piszemy „Szanowna Pani”, „Szanowny Panie”, a kiedy znamy tytuł służbowy, pełnioną funkcję oraz płeć adresata to forma zwrotu grzecznościowego jest następująca:

  • „Szanowny Panie Profesorze”,
  • „Szanowna Pani Profesor”,
  • „Szanowny Panie Dyrektorze”,
  • „Szanowna Pani Dyrektor”,
  • „Szanowny Panie Kierowniku”,
  • „Szanowna Pani Kierownik”.

Zwroty grzecznościowe piszemy zawsze w oddzielnym wierszu. Określenie przedmiotu sprawy jest kolejnym elementem składowym pism. Pozwala ono na szybkie zorientowanie się w temacie listu oraz ma duże znaczenie przy przyjmowaniu, segregowaniu i rejestrowaniu pism w sekretariacie lub kancelarii. Ta część składowa pisma przeszła największe zmiany.

19,90 złFaktury 2014

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Na początku przedmiot sprawy redagowano w pierwszym przypadku i pisano pod znakami powoławczymi po nadruku „sprawa”. W praktyce ten element składowy pisma umieszczano po słowie „dotyczy”, jednak wówczas przedmiot sprawy nie mógł być wyrażany w mianowniku. Wszystkie te określenia: „sprawy”, „dotyczy”, „ w sprawie” mogą znaleźć zastosowanie w zależności od sprawy lub sytuacji, którą chcemy przedstawić w korespondencji. Zdarza się, że ta część składowa listu zostaje pominięta lub przedstawiona bez określenia wprowadzającego, ale podkreślona.

W teorii jak i w praktyce nie ma jednolitego poglądu na to, gdzie umieszczać: znaki powoławcze, treść przedmiotu sprawy oraz zwroty grzecznościowe. W związku z tym przyjmuje się następujące założenia:

  • znaki powoławcze umieszczać pod nagłówkiem,
  • określenie przedmiotu sprawy pisać pod adresem z podwójnym odstępem bez nadruku „sprawa”, „dotyczy”, „w sprawie”, ale z podkreśleniem,
  • zwroty grzecznościowe rozpoczynające listy pod określeniem sprawy również z podwójnym odstępem.

Zobacz: Przedsiębiorca w sądzie

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ03
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Jacek Trusiński

Radca prawny

Zostań ekspertem Infor.pl »