| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Czytaj także

Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Korespondencja w biznesie > Korespondencja zewnętrzna > Zwroty grzecznościowe w korespondencji

Zwroty grzecznościowe w korespondencji

W każdej korespondencji stosujemy zwroty grzecznościowe. Te rozpoczynające list, zazwyczaj umieszczone są pod adresem z podwójnym odstępem, jeżeli nie umieściliśmy wcześniej znaków powoławczych. W przeciwnym razie zwrot grzecznościowy znajdzie się pod znakami z tym samym odstępem.

Zwroty grzecznościowe stosujemy w każdej korespondencji, a ich dobór zależy od tego, do kogo jest adresowane pismo. Gdy pismo adresowane jest do przedsiębiorstwa stosujemy zwrot „Szanowni Państwo”, jeżeli znamy imię i nazwisko adresata wówczas piszemy „Szanowna Pani”, „Szanowny Panie”, a kiedy znamy tytuł służbowy, pełnioną funkcję oraz płeć adresata to forma zwrotu grzecznościowego jest następująca:

  • „Szanowny Panie Profesorze”,
  • „Szanowna Pani Profesor”,
  • „Szanowny Panie Dyrektorze”,
  • „Szanowna Pani Dyrektor”,
  • „Szanowny Panie Kierowniku”,
  • „Szanowna Pani Kierownik”.

Zwroty grzecznościowe piszemy zawsze w oddzielnym wierszu. Określenie przedmiotu sprawy jest kolejnym elementem składowym pism. Pozwala ono na szybkie zorientowanie się w temacie listu oraz ma duże znaczenie przy przyjmowaniu, segregowaniu i rejestrowaniu pism w sekretariacie lub kancelarii. Ta część składowa pisma przeszła największe zmiany.

Redakcja poleca: PITY 2015 z płytą CD

Zobacz: Adres do korespondencji prowadzącego działalność w domu

Na początku przedmiot sprawy redagowano w pierwszym przypadku i pisano pod znakami powoławczymi po nadruku „sprawa”. W praktyce ten element składowy pisma umieszczano po słowie „dotyczy”, jednak wówczas przedmiot sprawy nie mógł być wyrażany w mianowniku. Wszystkie te określenia: „sprawy”, „dotyczy”, „ w sprawie” mogą znaleźć zastosowanie w zależności od sprawy lub sytuacji, którą chcemy przedstawić w korespondencji. Zdarza się, że ta część składowa listu zostaje pominięta lub przedstawiona bez określenia wprowadzającego, ale podkreślona.

W teorii jak i w praktyce nie ma jednolitego poglądu na to, gdzie umieszczać: znaki powoławcze, treść przedmiotu sprawy oraz zwroty grzecznościowe. W związku z tym przyjmuje się następujące założenia:

  • znaki powoławcze umieszczać pod nagłówkiem,
  • określenie przedmiotu sprawy pisać pod adresem z podwójnym odstępem bez nadruku „sprawa”, „dotyczy”, „w sprawie”, ale z podkreśleniem,
  • zwroty grzecznościowe rozpoczynające listy pod określeniem sprawy również z podwójnym odstępem.

Zobacz: Przedsiębiorca w sądzie

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Pismo "Niebieska Linia"

Dwumiesięcznik poświęcony problematyce przemocy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK