| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Karty kredytowe > Warto wiedzieć > Karty w systemie motywacyjnym firmy

Karty w systemie motywacyjnym firmy

Karty płatnicze w przedsiębiorstwie mogą pełnić dodatkową funkcję motywacyjną. Oprócz kart firmowych, motywatorami mogą być również karty podarunkowe.

W odniesieniu do kart określanych mianem firmowych najczęstszym przypadkiem jest taki, w którym posiadaczem karty jest przedsiębiorca, który zawierając umowę o kartę płatniczą wskazuje użytkowników, na rzecz których zostaną wydane karty dodatkowe. Karty te mogą zostać wydane również w trakcie trwania umowy, przy zastrzeżeniu, iż umowa z wydawcą dopuszcza tego rodzaju możliwość, jak również istnieje wola wystąpienia z tego rodzaju wnioskiem po stronie posiadacza karty. W przypadku dodatkowych kart firmowych możemy wyodrębnić co najmniej dwie kategorie tych kart.

Pierwszą można określić jako karty uniwersalne, drugą grupę jako karty profilowane czy też o wąskim zastosowaniu. Pierwszą z grup najłatwiej scharakteryzować na przykładzie kart wydawanych dla osób będących upoważnionymi do reprezentowania ogólnych interesów przedsiębiorców. Najczęściej będą to osoby zasiadające w organach osób prawnych.

Obecnie powszechną praktyką jest wydawanie takim osobom kart płatniczych w celu ułatwienia prowadzenia rozliczeń z tytułu wydatków reprezentacyjnych, związanych z podróżami służbowymi czy też rozliczaniem innych doraźnych zobowiązań przedsiębiorcy.

Do drugiej grupy kart firmowych - kart, które nazwaliśmy profilowanymi, zaliczamy te, które wydawane są pracownikom, którzy w związku z wypełnianiem obowiązków służbowych są zobowiązani do prowadzenia rozliczeń w imieniu reprezentowanej firmy. Najczęściej są to pracownicy zatrudnieni w przedsiębiorstwach spedycyjnych i transportowych, którzy dzięki kartom płatniczym są w stanie w formie bezgotówkowej pokrywać koszty zakupu paliwa czy korzystania z autostrad. Szczególnie ważne jest to w przypadku firm oferujących usługi w skali międzynarodowej, gdyż w ten sposób pracownik nie musi posiadać gotówki w walucie różnych krajów.

Jako drugą przykładową kategorię pracowników, dla których możliwość korzystania z karty płatniczej stanowi znaczne ułatwienie w prowadzeniu rozliczeń, są pracownicy odpowiedzialni za zaopatrzenie. Z punktu widzenia przedsiębiorcy możliwość wydawania karty dla pracowników i przyznawanie im statusu użytkowników kart ma również niewątpliwe zalety. Jako przykładowe podać można wzrost bezpieczeństwa pracowników, poprzez brak konieczności posiadania przez nich znaczących nierzadko ilości gotówki oraz ułatwienie i przyspieszenie kontroli wydatków dokonywanych przez pracowników.

Karty podarunkowe

Przy okazji kart wydawanych na rzecz pracowników można wspomnieć również o możliwości wykorzystania, innych niż karty, elektronicznych instrumentów płatniczych - kart przedpłaconych, nazywanych również podarunkowymi.

Warto wiedzieć, że te elektroniczne instrumenty płatnicze mogą stanowić interesujący element w zakresie motywacji pracowników. Należy jednak podkreślić, iż w tym przypadku nie mamy do czynienia z kartami płatniczymi, a więc w chwili przekazania tego typu karty do dyspozycji pracownika nie staje się on jej użytkownikiem ani posiadaczem, z punktu widzenia przepisów ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.

Porównaj oferyt banków

reklama

Autor:

dyrektor w ZBP, Jędrzej Grodzicki, doradca prezesa ZBP

Źródło:

GP

Zdjęcia


Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »