| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Karty kredytowe > Warto wiedzieć > Umowa o kartę płatniczą

Umowa o kartę płatniczą

Parę dni temu bank zaproponował mi kartę płatniczą. Otrzymałem wzór umowy jednak nic mi ona nie mówi. Jakie elementy powinna zawierać umowa dotycząca karty płatniczej i na co szczególnie powinienem zwrócić uwagę przy podpisywaniu jej?

Umowa o elektroniczny instrument płatniczy co do zasady powinna być zawarta na piśmie i zawierać między innymi:

  • rodzaj udostępnianego instrumentu i urządzeń, z których może korzystać posiadacz dokonując operacji;
  • rodzaje operacji, których można dokonywać przy użyciu instrumentu, ewentualne ograniczenia w tym zakresie;
  • rodzaj i wysokość opłat i prowizji oraz warunki ich zmiany;
  • zasady rozliczeń z tytułu operacji w walutach obcych oraz wskazanie stosowanych kursów walut;
  • zasady obliczania odsetek;
  • zasady, tryb i terminy składania oraz rozpatrywania reklamacji;
  • okres, na jaki została zawarta umowa i warunki jej przedłużania (umowa o kartę płatniczą będzie mogła być zawierana jedynie na czas oznaczony, jeśli nie będzie on określony przyjmuje się, że jest to 2 lata);
  • sposób, termin i ważne powody wypowiedzenia umowy przez wydawcę (wydawca może wypowiedzieć umowę tylko z tych wskazanych w niej powodów, termin takiego wypowiedzenia nie może być krótszy niż miesiąc);
  • sposób postępowania w przypadku utraty instrumentu (w przypadku kart płatniczych wydawca będzie musiał przyjmować zgłoszenia o utracie lub zniszczeniu karty przez całą dobę i prowadzić rejestr takich zgłoszeń);
  • zastrzeżenie o prawie do jednostronnej zmiany przez wydawcę limitów i ograniczeń dotyczących kwot dokonywanych operacji w przypadku nieterminowej spłaty należności przez posiadacza lub stwierdzenia zagrożenia spłaty w terminie;
  • sposób potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia o utracie karty;
  • określenie sposobu i terminów udostępniania zestawu operacji dokonanych z użyciem karty, zestawienie takie nie może być udostępniane rzadziej niż raz w miesiącu;
  • termin, nie krótszy niż 14 dni, na zgłaszanie niezgodności w powyższym zestawieniu;

Umowa może również przewidywać (zapisanie w niej takich postanowień jest warunkiem ich skuteczności):

  • obciążenie posiadacza karty kosztami związanymi z jej wydaniem, jeśli skorzysta on z przysługującego mu prawa do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od otrzymania karty, pod warunkiem, że nie dokonał żadnej operacji. Poza wspomnianym prawem do odstąpienia od umowy, strony umowy mogą ją wypowiedzieć, z tym że wydawca jedynie z ważnych powodów określonych w umowie;
  • obciążenie posiadacza transakcjami dokonanymi na odległość, bez fizycznego przedstawienia karty (np. płatności przez Internet);
  • używanie karty płatniczej przez użytkownika (tzn. osobę na którą została wystawiona karta, ale która nie jest stroną umowy).

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. nr 169, poz.1385 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Stucke

Kancelaria Prawa Pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »