| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Karty kredytowe > Bezpieczeństwo > Jak należy pilnować numeru PIN

Jak należy pilnować numeru PIN

Wybrałam się w piątek na zakupy. Nie znalazłam jednak nic interesującego tylko drobne sprawunki, za które zapłaciłam gotówką. Miałam jakieś drobne w torebce. Dopiero po weekendzie zauważyłam, ze nie mam portfela. Miałam w nim kartę płatniczą z karteczką, na której był zapisany numer PIN. Oczywiście większość moich oszczędności na rachunku zniknęło. Złożyłam więc reklamację, ale w odpowiedzi usłyszałam, że to moja wina, bo nie prawidłowo przechowywałam kod. Czy to prawda?

Posiadacz karty płatniczej jest obowiązany do:

  • przechowywania karty płatniczej i ochrony kodu identyfikacyjnego, z zachowaniem należytej staranności;
  • nieprzechowywania karty płatniczej razem z kodem identyfikacyjnym;
  • niezwłocznego zgłoszenia wydawcy utraty lub zniszczenia karty płatniczej;
  • nieudostępniania karty płatniczej i kodu identyfikacyjnego osobom nieuprawnionym.

Wydawca karty płatniczej, czyli bank oczywiście odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Jednak nie ponosi on odpowiedzialności za szkody powstałe z winy posiadacza karty. Jest to bowiem nieostrożne zachowanie klienta. Za takie z całą pewnością należy uznać sytuacje, w której konsument przechowywał swoją kartę płatniczą w portfelu wraz z dołączona do niej karteczką, na której umieszczony był numer PIN. Nie można bowiem udostępniać karty lub ujawniać PIN-u niezależnie od tego czy przekazujemy te dane koledze z pracy czy osobie bliskiej. Taki brak należytej staranności dyskwalifikuje nas w przypadku składania reklamacji do banku i próby dochodzenia naszych roszczeń.

Zasady prawidłowego postępowania z kartami płatniczymi:

  • należy starannie przechowywać kartę płatniczą oraz kod PIN. Najbezpieczniej jest przetrzymywać jej oddzielnie, wówczas nawet w przypadku kradzieży karty złodziej będzie miał problem z jej wykorzystaniem. Niektóre banki wręcz zamieszczają w regulaminach stosowne postanowienia na ten temat;
  • należy ostrożnie używać karty w miejscach publicznych, np. uważać, gdy wypłacamy pieniądze z bankomatów albo dokonujemy płatności w sklepie, restauracji czy kinie. Podczas wprowadzania numeru PIN najlepiej zasłonić się przed oczami ciekawskich, a nawet kamer przemysłowych;
  • z karty może korzystać tylko jej posiadacz, czyli osoba, która zawarła stosowna umowę z bankiem i jej karta została wydana. Nie wolno udostępniać nikomu przydzielonego nam kodu PIN;
  • w przypadku zaginięcia, uszkodzenia, zniszczenia należy jak najszybciej powiadomić o tym bank. Ma on obowiązek przyjmować tego typu zgłoszenia od konsumentów przez całą dobę;
  • jeżeli posiadacz karty zauważy jakiekolwiek niezgodności z zestawieniem (powszechnie nazywanym wyciągiem z konta) ma obowiązek zgłosić to wydawcy w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania zestawienia;
  • jeżeli zgubimy kartę natychmiast należy ją zastrzec. Do momentu zgłoszenia konsument odpowiada za transakcje dokonane kartą do kwoty 150 euro pod warunkiem jednak, że do jej utraty doszło nie z jego winy.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (tekst jedn. Dz. U. nr 169, poz. 1385 z późn. zm.).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Chmielniak

Specjalista prawa karnego gospodarczego, autor bloga Białe kołnierzyki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »