| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Karty kredytowe > Bezpieczeństwo > Odpowiedzialność w przypadku utraty karty płatniczej

Odpowiedzialność w przypadku utraty karty płatniczej

Utraciłam kartę płatniczą na skutek kradzieży. Jak przedstawia się w tej sytuacji moja odpowiedzialność co do transakcji dokonanych tą kartą?

Powyższa odpowiedzialność uzależniona jest od momentu w którym nastąpiła utrata karty i transakcja. Zgodnie z ogólnymi zasadami posiadacz karty nie odpowiada za transakcje, których zlecenia nie potwierdził, z tym że obciążają go operacje dokonane przez osoby, którym udostępnił kartę płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny.

Ponadto zgodnie z ustawą o elektronicznych instrumentach płatniczych, wydawca odpowiada za szkody wynikające z użycia karty przez osobę nieuprawnioną do momentu jej wydania, poza tym posiadacza nie obciążają transakcje, w których karta płatnicza nie została fizycznie przedstawiona i nie nastąpiła elektroniczna identyfikacja posiadacza lub nie złożył on własnoręcznego podpisu.

Przepis ten obejmuje płatności przez internet, a także przypadki, w których nastąpiło posłużenie się skopiowanym paskiem magnetycznym.

Do momentu zgłoszenia utraty karty posiadacz odpowiada na zasadach: 

  • co do zasady odpowiada do kwoty stanowiącej równowartość w złotych 150 euro (według kursu z dnia zgłoszenia);
  • nie odpowiada za transakcje, jeśli ich dokonanie nastąpiło wskutek nienależytego wykonania zobowiązania przez wydawcę lub akceptant;
  • odpowiada w pełnej wysokości, jeśli do transakcji doszło z jego winy lub nie dopełnił on ciążących na nim obowiązków tzn.: nie przechowywał karty płatniczej i nie chronił kodu identyfikacyjnego z zachowaniem należytej staranności, przechowywał kartę razem z kodem identyfikacyjnym, niezwłocznie nie zgłosił utraty lub zniszczenia karty płatniczej, udostępnił kartę płatniczą lub kod identyfikacyjny osobom nieuprawnionym, nie zgłosił w terminie określonym w umowie zastrzeżeń wobec zestawienia operacji dokonanych przy użyciu karty.

Na koniec dodam, iż po zgłoszeniu utraty lub zniszczenia karty posiadacz odpowiada jedynie za operacje, do których doszło z jego winy umyślnej.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. nr 169, poz. 1385 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Polish Advisory Group

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »