| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Karty kredytowe > Bezpieczeństwo > Odpowiedzialność w przypadku utraty karty płatniczej

Odpowiedzialność w przypadku utraty karty płatniczej

Utraciłam kartę płatniczą na skutek kradzieży. Jak przedstawia się w tej sytuacji moja odpowiedzialność co do transakcji dokonanych tą kartą?

Powyższa odpowiedzialność uzależniona jest od momentu w którym nastąpiła utrata karty i transakcja. Zgodnie z ogólnymi zasadami posiadacz karty nie odpowiada za transakcje, których zlecenia nie potwierdził, z tym że obciążają go operacje dokonane przez osoby, którym udostępnił kartę płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny.

Ponadto zgodnie z ustawą o elektronicznych instrumentach płatniczych, wydawca odpowiada za szkody wynikające z użycia karty przez osobę nieuprawnioną do momentu jej wydania, poza tym posiadacza nie obciążają transakcje, w których karta płatnicza nie została fizycznie przedstawiona i nie nastąpiła elektroniczna identyfikacja posiadacza lub nie złożył on własnoręcznego podpisu.

Przepis ten obejmuje płatności przez internet, a także przypadki, w których nastąpiło posłużenie się skopiowanym paskiem magnetycznym.

Do momentu zgłoszenia utraty karty posiadacz odpowiada na zasadach: 

  • co do zasady odpowiada do kwoty stanowiącej równowartość w złotych 150 euro (według kursu z dnia zgłoszenia);
  • nie odpowiada za transakcje, jeśli ich dokonanie nastąpiło wskutek nienależytego wykonania zobowiązania przez wydawcę lub akceptant;
  • odpowiada w pełnej wysokości, jeśli do transakcji doszło z jego winy lub nie dopełnił on ciążących na nim obowiązków tzn.: nie przechowywał karty płatniczej i nie chronił kodu identyfikacyjnego z zachowaniem należytej staranności, przechowywał kartę razem z kodem identyfikacyjnym, niezwłocznie nie zgłosił utraty lub zniszczenia karty płatniczej, udostępnił kartę płatniczą lub kod identyfikacyjny osobom nieuprawnionym, nie zgłosił w terminie określonym w umowie zastrzeżeń wobec zestawienia operacji dokonanych przy użyciu karty.

Na koniec dodam, iż po zgłoszeniu utraty lub zniszczenia karty posiadacz odpowiada jedynie za operacje, do których doszło z jego winy umyślnej.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. nr 169, poz. 1385 z późn. zm.).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

TAXWISE Michał Zdyb

TAXWISE Michał Zdyb jest nowoczesną kancelarią doradztwa podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »