| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Jak założyć firmę > Zatrudnianie > Obowiązki pracodawcy wobec nowego pracownika

Obowiązki pracodawcy wobec nowego pracownika

Zatrudnienie pracownika powoduje po stronie pracodawcy wiele obowiązków formalnych i faktycznych. Obowiązki formalne to te przewidziane w przepisach prawa pracy i bezwzględnie wiążące pracodawcę. Natomiast obowiązki faktyczne wiążą się z wprowadzaniem pracownika w zakres jego czynności, przygotowaniem i wyposażeniem stanowiska pracy oraz wskazaniem sposobu wykonywania pracy.


Prowadzenie akt osobowych oraz dokumentacji zatrudnianych pracowników jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy. Zgodnie z art. 94 k.p. pracodawca ma obowiązek prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników. Jest to tak ważny obowiązek, że ustawodawca uznał za wykroczenie zagrożone karą grzywny zachowanie pracodawcy, które nie czyni zadość temu obowiązkowi. Zgodnie bowiem z art. 281 k.p., kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu, nie prowadzi dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników, podlega karze grzywny od 1 tys. zł do 30 tys. zł.


Podstawowym aktem regulującym zagadnienia związane z prowadzeniem akt osobowych pracownika jest rozporządzenie z 28 maja 1996 r. Rozporządzenie to wyraźnie wskazuje formę i sposób prowadzenia akt osobowych. Z rozporządzenia wynika wymóg prowadzenia akt osobowych w formie pisemnej. Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie może dodatkowo prowadzić ich w formie elektronicznej. Jednakże dla celów dowodowych musi istnieć zbiór (kartoteka) w formie pisemnej. Pracodawca zakłada i prowadzi oddzielne dla każdego pracownika akta osobowe. Akta osobowe poszczególnego pracownika to nic innego jak zbiór dokumentów i zaświadczeń i oświadczeń stron stosunku pracy. Dokumenty te należy odpowiednio pogrupować, bowiem akta składają się z trzech części: A, B, C. W części A gromadzone są dokumenty związane z ubieganiem się przez pracownika o zatrudnienie u pracodawcy, w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika, natomiast w części C - dokumenty związane z ustaniem stosunku pracy. Rozporządzenie wskazuje, jakie dokumenty musza być dołączone obligatoryjnie do poszczególnych części (przykład 6).


PRZYKŁAD 6

ORYGINAŁY DOKUMENTÓW

Czy jako pracodawca mogę żądać od pracownika dostarczenia oryginałów dokumentów związanych z przebiegiem dotychczasowego zatrudnienia i dołączyć je do jego akt osobowych?

Nie. W aktach osobowych przechowuje się kopie i odpisy dokumentów. Należy zaznaczyć, że oryginały dokumentów stanowią własność pracownika i pracodawca nie może ich zawłaszczać. Żądanie od pracownika, a wcześniej kandydata do pracy, przedłożenia oryginałów tych dokumentów dopuszczalne jest wyłącznie do wglądu i dla sporządzenia kopii. Z przedłożonych dokumentów pracodawca sporządza kopie i samodzielnie poświadcza ich zgodność z oryginałem.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Controlling i Zarządzanie

Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »