| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Jak założyć firmę > Zatrudnianie > Obowiązki pracodawcy wobec nowego pracownika

Obowiązki pracodawcy wobec nowego pracownika

Zatrudnienie pracownika powoduje po stronie pracodawcy wiele obowiązków formalnych i faktycznych. Obowiązki formalne to te przewidziane w przepisach prawa pracy i bezwzględnie wiążące pracodawcę. Natomiast obowiązki faktyczne wiążą się z wprowadzaniem pracownika w zakres jego czynności, przygotowaniem i wyposażeniem stanowiska pracy oraz wskazaniem sposobu wykonywania pracy.


Wykaz czynności pracownika obowiązujący pracownika ustalany jest jednostronnie przez pracodawcę i stanowi wyraz uprawnień kierowniczych pracodawcy w stosunkach pracy. Oznacza to, że pracownik nie musi wyrażać zgody na objęcie go poszczególnymi obowiązkami. Treść tego pisma nie musi być także konsultowana ze związkami zawodowymi.


Jeżeli zakres czynności został sporządzony w formie pisemnej, to istnieje obowiązek umieszczenia tego dokumentu w aktach osobowych pracownika. Ważne jest, aby ustalony przez pracodawcę zakres czynności był zgodny z umową o pracę, a dokładniej z rodzajem umowy o pracę w niej określonym (lub wskazanym w umowie stanowiskiem pracy, na którym został zatrudniony pracownik). Zakres obowiązków pracownika ma stanowić konkretyzację rodzaju pracy lub konkretyzować obowiązki związane z określonym stanowiskiem pracy.


Zakres czynności nie może zatem prowadzić do poszerzenia umówionego rodzaju pracy (przykład 8).


PRZYKŁAD 8

ŚCISŁY ZAKRES OBOWIĄZKÓW

Jeżeli pracownik zatrudniony jest na stanowisku asystenta prezesa zarządu, to zgodnie z tym do zakresu jego obowiązków mogą należeć czynności związane z tym stanowiskiem, np. organizowanie dnia pracy i spotkań prezesa itp. Nie można wskazać w zakresie obowiązków np. prowadzenia księgowości firmy, prowadzenia dokumentacji pracowniczej pracowników firmy.


Należy także wskazać, że w przypadkach niektórych zawodów zakres obowiązków musi być zgodny z kwalifikacjami pracownika oraz stanem jego zdrowia. Zakres czynności pracownika to nic innego jak wykaz obowiązków indywidualnego pracownika.


W wykazie czynności może znaleźć się postanowienie: inne czynności niż wymienione w wykazie, wykonywanie innych zadań służbowych zleconych przez przełożonych.


Należy zaznaczyć, że tego rodzaju inne polecenia pracownik ma obowiązek wykonywać, jeżeli zostały wydane przez właściwego przełożonego lub upoważnionego pracownika i zgodnie z jego kompetencjami oraz są zgodne z obowiązującym prawem (np. niezgodny będzie obowiązek ujawnienia danych objętych tajemnicą) i oczywiście odpowiadają rodzajowi pracy określonemu w umowie o pracę.


Pracodawca ma obowiązek informowania pracownika o zmianie w zakresie jego obowiązków i sposobie ich wykonywania także w czasie trwania stosunku pracy. Taka jednostronna zmiana zakresu czynności pracownika nie stanowi zmiany treści umowy o pracę, jeżeli nie wykracza poza ustalony w umowie rodzaj pracy, nie wymaga więc wprowadzenia w drodze wypowiedzenia zmieniającego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »