| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Jak założyć firmę > Podejmowanie Działalności > Pięć kroków do własnej firmy

Pięć kroków do własnej firmy

Coraz więcej osób zdaje się dochodzić do wniosku, że praca „na swoim” jest lepszym wyjściem, niż bycie zatrudnionym na umowę. W końcu nie na darmo powiadają, że własnymi rękoma można się jedynie garbu dorobić.

• analiza konkurencji,

• logistyka, dystrybucja;

• planu inwestycji (z informacjami na temat niezbędnych do rozpoczęcia biznesu dóbr, dostawców itp.);

• prognoz ekonomiczno-finansowych

• prognozy ekonomiczne (zysk ze sprzedaży, wykorzystywane surowce i inne materiały, media, czynsz, zobowiązania finansowe, personel, amortyzacja, inne wydatki, podatki itd.),

• zapotrzebowanie kapitałowe przedsiębiorstwa oraz zródła jego pokrycia.

Jeżeli po napisaniu roboczego biznesplanu upewnimy się, że nasz projekt ma szansę powodzenia i zyskamy przekonanie, że chcemy otworzyć swój biznes, musimy uruchomić własną działalność gospodarczą (o ile jej nie mamy) oraz - w związku z tym - podjąć kilka ważnych decyzji:

• wybrać nazwę firmy,

• wybrać formę prawną działalności,

• wybrać formę opodatkowania,

• zdecydować, czy chcemy być płatnikiem podatku VAT,

• określić rodzaj działalności zgodnie z PKD (Polską Klasyfikacją Działalności),

• ustalić datę rozpoczęcia działalności,

• ustalić miejsce wykonywania działalności gospodarczej,

• wybrać bank, w którym będziemy mieć konto firmowe.

Żadna z tych decyzji nie jest bez znaczenia - często wpływa na wysokość późniejszych obciążeń finansowych, sposób rozliczeń itp.

Gdy uporamy się z tymi problemami, możemy wreszcie przystąpić do działania. Radzimy skorzystać z pomocy fachowców, w myśl zasady „kto pyta, nie błądzi”, np. z bezpłatnego doradztwa pracowników urzędu pracy, czy tzw. Punktów Kontaktowych prowadzonych na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Warto także zadzwonić do poszczególnych urzędów. Najlepiej zawczasu upewnić się, jakich dokumentów potrzebujemy i co ile kosztuje, by zaoszczędzić sobie czas i nerwy.

Obecnie większość spraw udaje się załatwić stosunkowo szybko i sprawnie. Jednak należy być przygotowanym - pytać, sprawdzać, czytać.

Krok 1: Udaj się do urzędu miasta/gminy - złóż zgłoszenie o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (pamiętaj, że niektóre rodzaje działalności gospodarczej wymagają uzyskania koncesji, zezwoleń, uprawnień lub wpisu do rejestru działalności regulowanej, w tym m.in. lekarze, pielęgniarki, osoby świadczące pomoc prawną).

Krok 2: Odwiedź Główny Urząd Statystyczny - musisz wystąpić do właściwego (ze względu na swój adres zamieszkania) urzędu statystycznego o dokonanie wpisu do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (nadanie numeru statystycznego REGON).

reklama

Autor:

Źródło:

Twój Biznes

Zdjęcia


Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Kręcisz

Księgowa, ekonomistka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »