| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > Rynek nieruchomości > Meble na rynku Unii Europejskiej

Meble na rynku Unii Europejskiej

Przemysł meblarski jest mocno rozwijającym się sektorem gospodarki w Unii Europejskiej. Ten sektor gospodarki jest jednak dosyć ściśle powiązany w budownictwem, szczególnie z branżą hotelarską i usługową. Jaka jest specyfika przemysłu meblarskiego na rynku Unii Europejskiej?

Wartość dodana rynku transportowego i magazynowego UE to 476,6 mld euro rocznie. Rynek opiera się na dużych firmach. Najwyższy udział  rynku mają działania wspierające transport oraz obsługa magazynów i pomieszczeń logistycznych.  Wartość dodana w tym sektorze to 33% wartości produkcji. Obroty na rynku gospodarki magazynowej i transportu oceniono na 1 305,1 mld euro. Nowe inwestycje to 126,0 mld euro. Sektor ten należy do najszybciej rozwijających się dziedzin w UE. Planowane inwestycje oraz zasoby kapitałowe w tej dziedzinie są znaczne. Zagospodarowanie pomieszczeń tego typu jest szerokim rynkiem zbytu dla producentów mebli z UE. Ważnym rynkiem zbytu jest branża hotelarska. W ciągu ostatnich pięciu lat rynek hotelarki UE wzrastał o około 5-10% rocznie. Nowe inwestycje w Europie osiągnęły poziom 29,1 mld euro. Zyski to około 25% wartości produkcji w tym sektorze.

Rynek polski jest w okresie przemian. Produkcja mebli jest ważną dziedziną przemysłową i handlową na rynkach zagranicznych. Sieci współpracy i modernizacji w tej branży dynamicznie się rozwijają. Rynek zbytu jest obecnie głównym ograniczeniem. Rozdrobnienie rynku oraz niedopasowanie popytu i podaży to kolejne bariery. Zależność rynku meblowego od warunków w sektorze budowlanym, remontowym i wykończeniowym jest znaczna.  Ważnym czynnikiem dla oceny potencjału i zyskowności z inwestycji w pomieszczenia użytkowe jest miejsce budowy. Najpopularniejsze są powierzchnie w centrach miast oraz centra lokalne poza miastem.


Niekorzystne warunki dla inwestorów znajdują się przy węzłach komunikacyjnych. Opłaty za wynajem są najniższe, ale takie rejony nie przyciągają uwagi kupujących i sprzedawców. Około 24% powierzchni nie została wynajęta. W przypadku centrów miejskich odsetek ten to tylko 8% , dla centrów poza miastem to 12%. Obecnie w Polsce rejony dla inwestycji handlowych to głównie Silesia, Szczecin oraz Kraków i Trójmiasto. Centra handlowe to obecnie 35% rynku pomieszczeń użytkowych, pod wynajem, sklepy outlet i detaliczne to 7%. Sieci handlowe są budowane zarówno w centrach miast jak na obrzeżach czy pod miastem. Różnice w cenie najmu oraz warunki najmu czy kupna są różne. Sklepy wielkopowierzchniowe są budowane poza miastem, bardzo często w formie parku handlowego.

Zobacz serwis: Finanse

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Deloitte

Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe i podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »