| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > Rynek nieruchomości > Dlaczego warto wyremontować mieszkanie na sprzedaż?

Dlaczego warto wyremontować mieszkanie na sprzedaż?

Przeszło połowa używanych mieszkań, sprzedanych w ciągu 12 miesięcy, do lutego 2012, nadawała się do natychmiastowego wprowadzenia. Kupującym zależało na mieszkaniach, które nie były do remontu. Dzięki nabytym mieszkaniom nie musieli tracić pieniędzy na wynajem innej nieruchomości.

Jeśli mieszkanie do remontu jest warte 250 tysięcy złotych, to cena po jego wyremontowaniu powinna przeciętnie wzrosnąć do 278 tys. zł, czyli o 28 tysięcy. Jeśli taki remont jesteśmy w stanie wykonać dużo niższym kosztem, warto się na to zdecydować. Analogicznie, jeśli to samo mieszkanie, warte 250 tys. zł, wymagałoby tylko odświeżenia, jego cena ma szansę wzrosnąć do 260 tys. zł, czyli o 10 tysięcy (bazując na kwotach uśrednionych).

Jeżeli w grę wchodzi pomalowanie lokalu, względnie cyklinowanie podłóg i możemy te czynności wykonać samodzielnie, warto je rozważyć.

Lokale do remontu

Mieszkania wymagające remontu i odświeżenia w ostatnich 12 miesiącach miały największy udział w transakcjach w Łodzi. Szczególnie warto zwrócić tu uwagę na grupę lokali do remontu. W Łodzi odpowiadały one za 22% transakcji. Dla porównania, średnia dla wszystkich badanych rynków wynosi 13%.

W Lublinie, gdzie mieszkań do remontu sprzedaje się mniej, ich udział w rynku stanowi zaledwie 6%. Wytłumaczenia jak zwykle można szukać w cenie – ta w przypadku mieszkań do remontu w Łodzi była na poziomie 3 tys. zł za m kw., a w przypadku mieszkań do wprowadzenia – na poziomie 4 tysięcy (drożej o prawie jedną trzecią).

Lokale o wysokim standardzie wykończenia

O ile jednak na mieszkania w stanie dobrym przypada zazwyczaj ponad połowa transakcji, to już o szczebel wyżej plasuje się ich sprzedaż lokali o wysokim standardzie – wynosi 7%. Nie powinno to nadmiernie dziwić, gdyż lokale te są przeważnie apartamentami, a co za tym idzie – nie tylko standard jest luksusowy, ale i metraż takiej nieruchomości (przekraczający 100 m kw.) stanowi ograniczenie dla kupujących.

Mieszkania w stanie deweloperskim

Najmniejszą popularnością na rynku wtórnym cieszą się lokale w stanie deweloperskim. Przeciętnie są przedmiotem tylko co 16 transakcji na rynku wtórnym. Sprzedają je najczęściej osoby, które już odebrały mieszkania, kupione w celach inwestycyjnych, albo osoby, które podpisały umowę przedwstępną i dokonują cesji praw z tej umowy.

Polecamy serwis: Budżet Domowy

Udział tego typu transakcji zależy m.in. od aktywności deweloperów oraz inwestorów indywidualnych w poszczególnych miastach. Największy obrót mieszkaniami deweloperskimi wystąpił w Warszawie (11% transakcji), a najmniejszy – w Katowicach (0%), gdzie rynek pierwotny jest relatywnie skromny. Zdecydowanie chętniej nowe lokale nabywcy kupują bezpośrednio od dewelopera, a nie z drugiej ręki.

Osoby, które kupują mieszkanie na rynku wtórnym, zwracają przede wszystkim uwagę na fakt, że kupowane przez nich mieszkanie już istnieje i można je zobaczyć. Kolejnym czynnikiem, przemawiającym za wyborem mieszkania używanego, jest rozwinięta infrastruktura w postaci komunikacji i punktów usługowych. Z tymi cechami może być krucho w przypadku projektów deweloperskich, lokowanych na obrzeżach miast. Nie bez znaczenia jest też fakt, że do mieszkania kupionego na rynku wtórnym można od razu się wprowadzić i nie trzeba czekać na ukończenie budowy, ponosząc przy okazji ryzyko jej nieukończenia. Przedostatnim w hierarchii czynników, przemawiających za zakupem lokalu używanego, a nie nowego, jest chęć zakupu wykończonego „M”. Najrzadziej kupujący wybierają mieszkania używane z tego powodu, że w danej lokalizacji nie ma projektów deweloperskich.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »