REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego tylko 5% nabywców kupiłoby mieszkanie bez balkonu?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Decydując się na kupno mieszkania bez balkonu, musimy liczyć się z tym, że w przyszłości możemy mieć problem ze zbyciem takiej nieruchomości.
Decydując się na kupno mieszkania bez balkonu, musimy liczyć się z tym, że w przyszłości możemy mieć problem ze zbyciem takiej nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci policzyli, że mieszkanie bez balkonu kosztuje przeciętnie o 6% mniej. Taki zakup może więc stanowić sporą oszczędność. Dlaczego jednak 19 nabywców na 20 nie zdecydowałoby się na kupno mieszkania bez balkonu, loggii lub tarasu?

Nabywcy mieszkań, definiując swoje preferencje odnośnie poszukiwanego lokum, precyzują zazwyczaj wymaganą liczbę pokoi, cenę i lokalizację. W dalszej kolejności podają także wymagania wobec technologii budowy, wysokości bloku i obecności balkonu. Zgodnie z doświadczeniami doradców Home Broker aż dla 95% kupujących balkon jest czynnikiem niezbędnym, aby podjęta została pozytywna decyzja o wyborze danego „M”. - Przestrzeń taka pełni bardzo wiele funkcji, a przede wszystkim może być namiastką ogrodu – miejscem wypoczynku po intensywnym dniu pracy – tłumaczy Małgorzata Ostrowska, dyrektor ds. sprzedaży J.W. Construction Holding.

REKLAMA

Deweloperzy inwestują w balkony

Ma to odzwierciedlenie w ofercie deweloperów. W przebadanych przez ekspertów inwestycjach średnio 95% z budowanych lokali ma balkon, loggię lub taras. Z tej ogólnej reguły mogą wymykać się projekty, położone na obszarach o bardzo zwartej zabudowie - Brak balkonu jest dopuszczalny w budynkach w centrum miast – mówi Wojciech Popowski, wiceprezes zarządu Investment Development Association. Pod względem obecności balkonów preferencje popytu znajdują jednak idealne odzwierciedlenie w ofercie deweloperskiej. Warto też zauważyć, że w mieszkaniach bez balkonów często zastosowanie znajdują portfenetry, czyli okna balkonowe. - Przeważnie nie rekompensuje to jednak braku balkonu i na takie lokale trudniej znaleźć nabywcę – tłumaczy Bartosz Kowalczyk, doradca Home Broker z Lublina. Potwierdza to obserwacja procesu sprzedaży mieszkań w inwestycjach deweloperskich. - Zazwyczaj lokale bez balkonów zostają w ofercie deweloperów aż do końca – zauważa Monika Kieller – Borkowska, doradca Home Broker z Warszawy.

Przeczytaj również: Czy bank sfinansuje nieruchomość za granicą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Balkon podbija cenę nieruchomości

Nie oznacza to jednak, że lokal bez balkonu nie znajdzie nabywcy. Tego typu mieszkań szukają dwie główne grupy kupujących. Po pierwsze są to osoby, którym przede wszystkim zależy na cenie nieruchomości. - Szczególnie dotyczy to osób młodych, traktujących pierwsze „M” jako rozwiązanie przejściowe – tłumaczy Adam Kwiatkowski, doradca Home Broker z Koszalina. Eksperci szacują, że przeciętny lokal bez balkonu jest o 6% tańszy niż ten z balkonem. W przypadku nieruchomości wartej 300 tys. zł różnica wynosi więc około 18 tys. zł.

Polecamy serwis: Lokaty

Kolejną grupą są nabywcy lokali na wynajem. - Dla osób, zainteresowanych kupnem mieszkania w celach inwestycyjnych, obecność balkonu jest kwestią drugorzędną. Większe znaczenie ma dla nich niższa cena i uniwersalne atuty lokalu, takie jak atrakcyjna lokalizacja czy maksymalne wykorzystanie powierzchni – zauważa Katarzyna Rauber, dyrektor sprzedaży i marketingu w Bouygues Immobilier Polska. Powód jest prosty – brak balkonu w znacznie mniejszym stopniu wpływa na atrakcyjność i cenę mieszkania, przeznaczonego na wynajem niż na sprzedaż. Dzięki temu rentowność inwestycji może być wyższa. Potwierdza to Dawid Płociński, doradca Home Broker z Bydgoszczy, który przestrzega, że mieszkanie bez balkonu trudniej jest sprzedać potem na rynku wtórnym.

Taras przeważnie na skrajnych piętrach

Spośród balkonu, loggii i tarasu wybór potencjalnego nabywcy najczęściej padłby na ten ostatni. Problem w tym, że tarasy najczęściej dostępne są w przypadku relatywnie drogich mieszkań, położonych na najwyższych piętrach budynku. W przypadku tarasów na parterach pojawia się inny problem – nieatrakcyjne położenie na najniższej kondygnacji budynku. Deweloperzy stawiają więc najczęściej na balkony i loggie, co w ramach możliwości finansowych nabywców w dużym stopniu spotyka się z ich preferencjami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA