REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmiany w VAT wpłyną na rynek mieszkaniowy?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk

REKLAMA

Od początku nowego roku wzrosną ceny mieszkań. Wartość mieszkania może skoczyć w górę od kilku do kilkuset tysięcy złotych, ale deweloperzy zapewniają, że nie będzie to mieć większego wpływu na rynek nieruchomości. Prognozy te zdaje się potwierdzać fakt, że jak dotąd sprzedaż mieszkań nie wzrosła gwałtownie.

Od początku przyszłego roku VAT na lokale mieszkalne zostanie podwyższony z dwóch tytułów. Obecnie stosowana stawka 7% na mieszkania zostanie podwyższona do 8%, ale rząd nie wyklucza podwyżek o kolejny punkt procentowy w lipcu przyszłego roku i ponownie za rok. Docelowo stawka VAT mogłaby wzrosnąć z obecnych 7% nawet do 10%. Ponadto fiskus będzie stosował podstawową stawkę podatku wobec każdego metra od powierzchni ponad 150 m kw. Oznacza to, że po 1 stycznia 2011 roku nastąpi wzrost obecnego poziomu z 7% do 23%. Zmiany te dotyczą jedynie rynku pierwotnego, jak jednak wpłyną one na ceny płacone przez nabywców od nowego roku?

REKLAMA

Ceny od kilku do kilkuset tysięcy wyższe

W przypadku wzrostu stawki VAT o 1 pp. małe mieszkania zdrożeją nieznacznie. Za lokal, którego obecna cena brutto plasuje się na poziomie 300 tys. zł, za półtora miesiąca trzeba będzie zapłacić 2,8 tys. zł więcej. Gorzej sytuacja przedstawia się w przypadku mieszkań o powierzchni ponad 150 m kw., które zazwyczaj mieszczą się w projektach o wysokim standardzie. Według danych Home Broker ich średnia cena w ofercie deweloperów, w największych miastach Polski, wynosi obecnie 11 153 zł. Gdyby mieszkanie miało powierzchnię 200 m kw., od stycznia jego cena brutto wzrosłaby z 2 231 tys. zł do 2 330 tys. zł, czyli o 99 tys. zł. W przypadku lokalu 250-metrowego podwyżka byłaby dużo większa – z 2 788 tys. zł do 2 971 tys. zł, czyli o 183 tys. zł. Im większy apartament i wyższa cena metra kwadratowego, tym większy zakres podwyżek. Porównując oferty konkretnych mieszkań nie trudno zauważyć, że ceny mogą wzrosnąć od kilkunastu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Należy jednak podkreślić, że na rynku pierwotnym mieszkania o powierzchni powyżej 150 m kw. stanowią jedynie około 2% oferty. Co prawda zmiana VAT będzie odczuwalna w przypadku dużych lokali, ale w znikomy sposób wpłynie na obraz całego rynku mieszkaniowego.

Podwyżki nie powodują paniki

Warto pamiętać, że zarówno podwyżki małych, jak i dużych mieszkań można ominąć. Wystarczy kupić mieszkanie oddane do użytkowania przed końcem roku. Jak pokazuje obecna sytuacja na rynku, podwyżki nie oddziałują na wyobraźnię nabywców, nie nastąpił bowiem skokowy wzrost sprzedaży lokali. Wiązać to należy z relatywnie niewielką skalą wzrostu cen od 1 stycznia, w przypadku mieszkań o powierzchni do 150 m kw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się także: Czy zakup taniego mieszkania jest korzystny

Wzrost podatku VAT a promocje

Praktyka doradców Home Broker pokazuje, że niewielu deweloperów zwraca uwagę na planowaną przez rząd zmianę podatków. W skali całego kraju można jednak znaleźć firmy, które zareagowały na zmiany w swoich materiałach reklamowych. Przykładem mogą być Agrobex i Acciona Nieruchomości. Firmy te starają się przyciągnąć nabywców przed nowym rokiem, aby mogli oni skorzystać z obecnie obowiązujących stawek podatku od towarów i usług.

Cena brutto niezależna od stawki VAT

Są też firmy, które w umowie przedwstępnej mogą zagwarantować nabywcom stałą cenę brutto lokalu. Oznacza to, że niezależnie od obowiązującej w danym momencie stawki VAT kupujący zapłaci z góry ustaloną cenę. Takimi deweloperami są Archicom z Wrocławia i Ekolan z Trójmiasta. Obie firmy zapewniają, że nabywcy mogą liczyć u nich na zagwarantowaną cenę brutto lokali. Tomasz Sujak, Dyrektor ds. handlowych spółki Archicom, zwraca też uwagę na inny aspekt zakupu. Według niego zdarzają się nabywcy, którzy zamiast kierować się lokalizacją, otoczeniem, funkcjonalnością czy naświetlaniem mieszkania, wypatrują promocji, upustów i obniżek, które pozwolą zaoszczędzić parę groszy, co w efekcie wcale nie musi przekładać się na oszczędzanie w przyszłości.

Polecamy serwis: Karty kredytowe

Stawka VAT istotnym argumentem w trakcie negocjacji

Deweloperzy przyznają, że podwyżka VAT jest popularnym elementem rozmów z klientami. Tłumaczą oni swoim klientom, jaki wpływ zmiany podatkowe będą wywierać na rynek mieszkaniowy od przyszłego roku. VAT stał się elementem negocjacji zakupowych. Należy o tym pamiętać, podczas rozmów z deweloperami. Wielu z nich jest skłonnych udzielić kilkuprocentowych rabatów na sprzedawane lokale. Zniwelowanie zmiany stawki VAT powinno być łatwą do wynegocjowania częścią umowy.

Rynek nieruchomości odporny na zmiany

Politycznie nośny temat podwyżek VAT nie powinien w znaczący sposób wpłynąć na obecną sytuację na rynku nieruchomości. Wprowadzenie stawki podstawowej 23% na mieszkania o powierzchni ponad 150 m kw. spowoduje duży wzrost ich cen, ale dotyczy bardzo małej części rynku nieruchomości. Natomiast podniesienie stawek o 1 pp. na małe mieszkania może spowodować jedynie niewielki wzrost cen ofertowych. - VAT jest jednym z wielu elementów składowych ceny, ale ostatecznie o cenach decyduje rynek, zainteresowanie klientów i ich możliwości nabywcze – pointuje Julia Łaszkiewicz, pełnomocnik zarządu firmy EKOLAN.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA