| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > Rynek nieruchomości > Wzrost sprzedaży mieszkań oraz mebli i sprzętu RTV

Wzrost sprzedaży mieszkań oraz mebli i sprzętu RTV

Stopniowe ożywienie na rynku nieruchomości mieszkaniowych zaczyna powoli przekładać się na inne, powiązane z nim branże. Od początku roku rośnie sprzedaż materiałów wykończeniowych. Od kilku miesięcy bardzo silny wzrost widać w sprzedaży mebli oraz sprzętu AGD i RTV.

Przez pierwsze trzy kwartały br. aż o 21% wzrosła sprzedaż materiałów wykończeniowych względem analogicznego okresu rok wczesnej, wynika z danych grupy Polskie Składy Budowlane. Spółka ma zasięg ogólnopolski i prawie 15% udział w rynku, co sprawia że jest dobrym barometrem sytuacji w branży.

Pierwsze sygnały rosnącego popytu widać w marketach budowlanych, w których zaopatrują się przede wszystkim mieszkańcy dużych miast, remontujący domy czy mieszkania, choć na razie sygnały te są jeszcze bardzo słabe. Firma Euromonitor szacuje, że w 2010 r. wartość tego rynku (sprzedaż w takich sieciach, jak Castorama, Praktiker, Obi, Brico, itp.) podniesie się do 5,5 mld euro z 5,4 mld euro zarówno w 2009, jak i 2008 roku.

Daleko nam co prawda do gorącego okresu 2006 – 2007, gdy sklepy z artykułami wykończeniowymi przeżywały prawdziwe oblężenie, ale powyższe dane mogą być sygnałem, że coraz więcej osób remontuje lub wykańcza kupione mieszkania. To może mieć z kolei związek ze zwiększonym ruchem na rynku nieruchomości w tym roku. Pierwsze dane o sprzedaży mieszkań przez deweloperów giełdowych za III kwartał wskazują na wzrost tej sprzedaży o 47% rok do roku, a także o 65% w okresie styczeń-wrzesień (też w skali roku).

Przeczytaj także: Mieszkania wciąż dużo za duże?

Większość mieszkań sprzedawanych jest w stanie deweloperskim, co oznacza, że wymagają wykończenia. Tylko w części są to jednak lokale gotowe. Według szacunków Home Broker za I półrocze udział gotowych mieszkań w sprzedaży na rynku pierwotnym wynosił 42%. W tej chwili odsetek ten może być mniejszy ze względu na dużą liczbą nowych projektów inwestycyjnych, które są uruchamiane w kolejnych miesiącach tego roku. Będą one skutkowały popytem na artykuły wykończeniowe dopiero za kilkanaście miesięcy.
Zwiększony ruch widać też w tym roku na rynku wtórnym obrotu mieszkaniami. Dane Home Broker i Open Finance wskazują na wzrost w III kwartale liczby transakcji o 5,1% rok do roku. Nie każde kupowane mieszkanie z drugiej ręki wymaga generalnego remontu, ale zwykle potrzebuje przynajmniej odświeżenia po dotychczasowych właścicielach.

W sierpniu sprzedaż detaliczna mebli, AGD i RTV wzrosła o 33,7% względem analogicznego okresu rok wcześniej. Był to szósty z rzędu miesiąc 2-cyfrowego wzrostu, który od początku roku osiągnął średnie tempo 15% miesięcznie (r/r). Teoretycznie mogą mieć na to wpływ trzy czynniki – eksport, popyt wewnętrzny oraz podwyżki cen. Jak pokazują jednak dane GUS, ceny mebli, co prawda są minimalnie większe niż przed rokiem, ale jest to wzrost znacznie wolniejszy od inflacji. Z kolei sprzęt gospodarstwa domowego tanieje. W sierpniu był on o 2,1% tańszy niż rok wcześniej. Dla porównania w tym samym okresie ogólny poziom cen dóbr i usług konsumpcyjnych wzrósł r/r o 2%.

Co prawda zarówno produkcja mebli, jak i sprzętu gospodarstwa domowego to branże mocno eksportowe, jednak według Tomasza Partyki, dyrektora Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT, w bieżącym roku popyt wewnętrzny jest większy niż w 2009.– Szczególne ożywienie popytu widoczne jest w segmencie odbiorników telewizyjnych i drobnym sprzęcie audio i video. –ocenia Tomasz Partyka.

Polecamy serwis Budżet domowy

Na rynku AGD sytuacja jest nieco gorsza, wychodzenie tego rynku z kryzysu odbywa się bowiem z opóźnieniem . – Dopiero we wrześniu i październiku br. zaobserwowaliśmy pierwsze oznaki ożywienia popytu wewnętrznego – mówi Wojciech Konecki, dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD. Jak dodaje, w związku ze słabymi wynikami na początku roku cały rok najprawdopodobniej zamknie się na minusie. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Schindler Polska

Schindler Polska to spółka-córka międzynarodowego koncernu Schindler z siedzibą w Szwajcarii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »