| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > Rynek finansowy > Kryzys uderzył w rynek doradztwa finansowego

Kryzys uderzył w rynek doradztwa finansowego

Spowolnienie gospodarcze, jakie obserwujemy w Polsce odbija się na kondycji kolejnych sektorów. Media informują o poważnych problemach w branżach: motoryzacyjnej, deweloperskiej, transportowej. Problemy objęły również banki i pośredników finansowych.

Teraz, gdy wprowadzono ograniczenia w udzielaniu kredytów, ich sprzedaż gwałtownie zmalała. Bessa, z jaką mamy do czynienia na GPW, skutecznie odstrasza od inwestycji w fundusze inwestycyjne. Stratami rzędu 30-50% w skali roku trudno zachęcić nowych klientów. Jak wspomniałem wcześniej TFI dzielą się z firmami doradztwa finansowego tzw. opłatą manipulacyjną, którą klient uiszcza nabywając jednostki TFI. Nie ma klienta, nie ma więc zysku. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku modnych do niedawna produktów strukturyzowanych. Na ich sprzedaży firmy zarabiały nawet kilka procent wpłacanej kwoty.

Problem w tym, że struktury po okresie boomu i szybkiego rozwoju nie zachwycają swoimi wynikami. Wiele z inwestycji już zakończonych nie przyniosło zysków znacznie przekraczających te z lokat terminowych. Lokaty strukturyzowane to zazwyczaj zamrożenie większych kwot: 10-20 tys. zł na 2-4 lata. W dobie szybkich zmian na rynku w cenie są produkty płynne, jak lokaty bankowe czy obligacje, które można sprzedać przed terminem wygaśnięcia i nie ponosi się przy tym wysokich opłat manipulacyjnych.

Koszty firm doradztwa natomiast rosną. Placówki, pracownicy (największe firmy zatrudniają ponad 300 doradców), reklama - to wszystko pochłania setki tysięcy złotych miesięcznie. W prasie pojawia się w ostatnim czasie coraz więcej informacji o kłopotach jednej bądź drugiej firmy. I choć zwykle bronią się one twierdząc, że wszystko jest w porządku, jedno jest pewne: na rynku nie ma miejsca dla 8-10 graczy i czeka go rychła konsolidacja. Pytanie, czy wszyscy do niej dotrwają?

Taki smutny dla branży wniosek płynie z badania przeprowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Okazuje się bowiem, że pomimo ogromnych wydatków na budowę sieci oddziałów, reklamę w internecie, ale też telewizyjną, Polacy są sceptycznie nastawieni wobec firm doradztwa finansowego.

Spośród osób objętych badaniem KNF, zaledwie 10% przyznało, że korzystało z porady doradców finansowych. 2/3 osób zaciągających kredyt mieszkaniowy skorzystało bezpośrednio z usług banku. Mniej niż 20% osób rozważało udanie się do doradcy w celu ulokowania oszczędności. Tak słabe wyniki mogą być z jednej strony efektem ogólnie niskiego poziomu zaufania Polaków do instytucji finansowych, z drugiej zaś mogą być spowodowane negatywnymi opiniami znajomych, którzy zawiedli się na poradach lub wręcz utracili część zainwestowanych pieniędzy.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

www.FinanseOsobiste.pl

Źródło:

Własne

Tagi

kryzys
Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Pasieczna

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »