| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > Rynek finansowy > Kryzys uderzył w rynek doradztwa finansowego

Kryzys uderzył w rynek doradztwa finansowego

Spowolnienie gospodarcze, jakie obserwujemy w Polsce odbija się na kondycji kolejnych sektorów. Media informują o poważnych problemach w branżach: motoryzacyjnej, deweloperskiej, transportowej. Problemy objęły również banki i pośredników finansowych.

Teraz, gdy wprowadzono ograniczenia w udzielaniu kredytów, ich sprzedaż gwałtownie zmalała. Bessa, z jaką mamy do czynienia na GPW, skutecznie odstrasza od inwestycji w fundusze inwestycyjne. Stratami rzędu 30-50% w skali roku trudno zachęcić nowych klientów. Jak wspomniałem wcześniej TFI dzielą się z firmami doradztwa finansowego tzw. opłatą manipulacyjną, którą klient uiszcza nabywając jednostki TFI. Nie ma klienta, nie ma więc zysku. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku modnych do niedawna produktów strukturyzowanych. Na ich sprzedaży firmy zarabiały nawet kilka procent wpłacanej kwoty.

Problem w tym, że struktury po okresie boomu i szybkiego rozwoju nie zachwycają swoimi wynikami. Wiele z inwestycji już zakończonych nie przyniosło zysków znacznie przekraczających te z lokat terminowych. Lokaty strukturyzowane to zazwyczaj zamrożenie większych kwot: 10-20 tys. zł na 2-4 lata. W dobie szybkich zmian na rynku w cenie są produkty płynne, jak lokaty bankowe czy obligacje, które można sprzedać przed terminem wygaśnięcia i nie ponosi się przy tym wysokich opłat manipulacyjnych.

Koszty firm doradztwa natomiast rosną. Placówki, pracownicy (największe firmy zatrudniają ponad 300 doradców), reklama - to wszystko pochłania setki tysięcy złotych miesięcznie. W prasie pojawia się w ostatnim czasie coraz więcej informacji o kłopotach jednej bądź drugiej firmy. I choć zwykle bronią się one twierdząc, że wszystko jest w porządku, jedno jest pewne: na rynku nie ma miejsca dla 8-10 graczy i czeka go rychła konsolidacja. Pytanie, czy wszyscy do niej dotrwają?

Taki smutny dla branży wniosek płynie z badania przeprowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Okazuje się bowiem, że pomimo ogromnych wydatków na budowę sieci oddziałów, reklamę w internecie, ale też telewizyjną, Polacy są sceptycznie nastawieni wobec firm doradztwa finansowego.

Spośród osób objętych badaniem KNF, zaledwie 10% przyznało, że korzystało z porady doradców finansowych. 2/3 osób zaciągających kredyt mieszkaniowy skorzystało bezpośrednio z usług banku. Mniej niż 20% osób rozważało udanie się do doradcy w celu ulokowania oszczędności. Tak słabe wyniki mogą być z jednej strony efektem ogólnie niskiego poziomu zaufania Polaków do instytucji finansowych, z drugiej zaś mogą być spowodowane negatywnymi opiniami znajomych, którzy zawiedli się na poradach lub wręcz utracili część zainwestowanych pieniędzy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Polish Advisory Group

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »