REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestorzy chcą wierzyć w Rajd Świętego Mikołaja

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sezon świątecznych zakupów rozpoczyna się na dobre. Inwestorom giełdowym, koniec roku także kojarzy się z zakupami. Grudniowe wzrosty na giełdzie nazywane są Rajdem Świętego Mikołaja. Czy zwiększona sprzedaż przełoży się na notowania giełdowych spółek handlowych?

Z raportu firmy Deloitte, w którym przeanalizowano 18 państw, wynika, że podczas gdy w Europie Zachodniej wydatki na prezenty, żywność i spotkania towarzyskie będą nawet o kilkanaście procent niższe niż przed rokiem, w Polsce wzrosną one o 1,6 proc.

REKLAMA

Na same prezenty planujemy wydać o ok. 2,3 proc. więcej niż 2008 roku, co pozwala twierdzić, że nawet jeżeli kryzys gospodarczy uderza w budżety domowe, to jego wpływ, póki co, pozostaje bardziej w sferze psychologicznej niż realnej. Tego samego nie można powiedzieć o państwach, w których świąteczne budżety były najwyższe. Brytyjczycy przeznaczą na prezenty i upominki o 15 proc. mniej pieniędzy niż w ubiegłym roku, a Irlandczycy aż o 29,1 proc. mniej. Wprawdzie w ujęciu kwotowym do najzamożniejszych narodów Europy jeszcze nam daleko, ale przynajmniej na skutek kryzysu nie musimy drastycznie zmieniać dotychczasowych przyzwyczajeń.

Mikołaj był z nami od marca

REKLAMA

Inwestorzy giełdowi także nie powinni w tym roku narzekać. Po rózdze, którą w otrzymali od rynku w 2008 roku, stopy zwrotu z funduszy inwestycyjnych i portfeli akcji sięgają w najlepszych przypadkach trzycyfrowych wartości. W tym kontekście zamiast, jak co roku o tej porze, zastanawiać się jaką formę przybierze tzw. rajd św. Mikołaja, warto odpowiedzieć sobie na pytanie czy aby nie pora powrócić do inwestowania opartego na solidniejszych fundamentach niż nieprzewidywalne emocje tłumu, nad którym nie mamy kontroli.

Całkowite opuszczenie rynku w nadziei na silna korektę byłoby przy obecnych nastrojach na światowych parkietach przejściem ze skrajności w skrajność. Lepszym rozwiązaniem może być ulokowanie środków w akcjach spółek korzystających z sezonowego oblężenia sklepów przez konsumentów, zwłaszcza, że w Polsce efekt ten jeszcze nie stracił na znaczeniu pod wpływem kryzysu gospodarczego. Konsumpcja indywidualna jest, obok wykorzystania środków unijnych przez firmy, najważniejszym czynnikiem roztaczającym parasol ochronny nad naszą gospodarką. O kilka procent więcej niż przed rokiem wydajemy na sprzęt AGD, telewizory, urządzenia elektroniczne, ale także na dobra szybko zbywalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najbardziej pożądane przez Polaków prezenty świąteczne

Kosmetyki/perfumy

49 proc.

Książki

43 proc.

Gotówka

37 proc.

Ubrania/buty

31 proc.

Biżuteria/zegarek

28 proc.

Laptop

27 proc.

Źródło: Zakupy świąteczne 2009. Czy wychodzimy na prostą? Deloitte Polska;
(dane nie sumują się do 100 proc., gdyż respondenci mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź).

Praktyczne prezenty górą

Przyjrzyjmy się zatem spółkom, dla których czwarty kwartał jest z reguły okresem generującym największe zyski oraz trendom, które w tym roku przesądzą, kto zyska, a kto straci. We wspomnianym wyżej raporcie o świątecznych strategiach zakupowych czytamy m.in., że konsumenci przy wyborze prezentów w zdecydowanej większości koncentrować się będą na praktycznych upominkach (74 proc. Polaków, 68 proc. Europejczyków). Kosmetyki, perfumy i książki znalazły się na pierwszym miejscu zarówno na liście planowanych zakupów, jak i na liście życzeń w większości badanych państw. Na dalszych miejscach, w przypadku Polski, uplasowały się, słodycze, ubrania, biżuteria i komputery.

Jakie prezenty kupisz w tym roku?

Kosmetyki/perfumy

48 proc.

Książki

38 proc.

Słodycze

27 proc.

Ubrania/buty

26 proc.

Płyty/muzyka

24 proc.

Nie wiem

21 proc.

Źródło: Zakupy świąteczne 2009. Czy wychodzimy na prostą? Deloitte Polska;
(dane nie sumują się do 100 proc., gdyż respondenci mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź).

Kto zarobi na Świętach

Na potencjalnych beneficjentów świątecznej gorączki wytypowaliśmy następujące spółki:

  • Kosmetyki: NFI Empik Media & Fashion (EMF) – kontroluje m.in. następujące marki: Empik, Smyk, Hugo Boss, Esprit, Mango, Mexx, Chanel, Dior, Kenzo.
  • Książki: Wydawnictwo Muza, EMF.
  • Ubrania: LPP (Reserved, Cropp, House), Redan (marki młodzieżowe: TOP Secret, Troll), Vistula (w tym biżuteria Kruk).
  • Komputery, laptopy: Karen Notebook, Komputronik.
  • Słodycze: Mieszko, Jutrzenka.

Wszystkie powyższe spółki, chociaż działają w różnych branżach, mają ze sobą coś wspólnego – co roku czwarty kwartał jest dla nich kluczowym okresem – w tym czasie generują największą część rocznych przychodów ze sprzedaży oraz zysków netto. Przykładowo spółka Empik Media & Fashion w latach 2005-2008 systematycznie wypracowywała ok. 80 proc. rocznego zysku netto tylko w IV kw., podobnie jak Komputronik czy Wydawnictwo Muza. W przypadku spółek odzieżowych wiele zależy od powodzenia kolekcji jesienno-zimowej i wyczucia rynku, ale na przykładzie LPP widać, że ponad 40 proc. zysku netto pochodzi ze sprzedaży między wrześniem a grudniem.

Udział zysku z IV kw. w rocznym wyniku netto w latach 2005-2008

Źródło: opracowanie własne Open Finance.

Fundamenty? Niekoniecznie

REKLAMA

Zyski spółek niekoniecznie przekładają się na zachowanie kursów spółek notowanych na GPW, o czym najlepiej mogliśmy się przekonać w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Pomimo pogarszających się warunków biznesowych niemal w każdej branży, na warszawskim parkiecie wyceny papierów wartościowych podążały za nastrojami z innych rynków. Inwestorzy przestali zwracać uwagę na fundamenty poszczególnych spółek i skoncentrowali się na odzwierciedlaniu posunięć zagranicznych banków i funduszy inwestycyjnych. Tak jednak działają rynki finansowe – rola psychologii i czynnika ludzkiego jest ogromna. Podobnie z resztą było pod koniec 2007 i 2008 roku, kiedy w czwartym kwartale przestały liczyć się – wówczas całkiem niezłe – wyniki spółek, a na główną scenę wkroczyły problemy amerykańskich kredytobiorców i międzynarodowych banków.

Nie można powiedzieć, by spółki korzystające ze świątecznego boomu zakupów, poradziły sobie z najmocniejszym uderzeniem kryzysu lepiej od szerokiego rynku. Wniosek, który można wyciągnąć na tej podstawie, stawia pod znakiem zapytania sensowność powyższych dywagacji i mógłby pretendować do tytuły „banału roku”: w krótkim terminie fundamenty się nie liczą. Zakupy zakupami, wyniki wynikami – notowania spółek w większej mierze zależą od ogólnej kondycji rynku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA

    Nowe technologie pomogą ograniczyć marnowanie żywności?

    Każdy długi weekend czy święta to ogromne kolejki do marketów spożywczych. Polacy, pomimo wysokich cen, znów kupią więcej jedzenia niż potrzebują a duża część trafi na śmietnik. Niegospodarne podejście do żywności jest ogromnym wyzwaniem w obliczu zmian klimatycznych i coraz większego wysiłku, jaki trzeba będzie włożyć, by ją wyprodukować. Jak wykorzystać do tego nowa technologię? 

    Słowo "siostrzeństwo" w słownikach języka polskiego?

    Sondaż przeprowadzony przez Answear.LAB wskazuje  że ponad połowa kobiet uważa, że słowo „siostrzeństwo” powinno zostać wprowadzone do słowników języka polskiego. 97 proc. zauważa i docenia sukcesy kobiet.

    REKLAMA