| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > Rynek finansowy > Nieco lepsze dane o sprzedaży i bezrobociu

Nieco lepsze dane o sprzedaży i bezrobociu

Sygnalizowana przez wskaźniki klimatu koniunktury gospodarczej w handlu poprawa w zakresie sprzedaży detalicznej została potwierdzona przez „twarde” dane. W kwietniu sprzedaż była o 1% większa niż przed rokiem. To wynik nieco lepszy od oczekiwań, aczkolwiek trudno uznać go za przełomowy.

Majowe badanie klimatu koniunktury w handlu przyniosło dodatni wynik (plus 1 - poprawę sygnalizowało 19% badanych przedsiębiorstw, jej pogorszenie 18%, pozostałe uznały, że ich sytuacja nie zmieniła się). Analitycy ankietowani przez Bloomberga oczekiwali, że w kwietniu sprzedaż detaliczna obniży się o 0,1% r/r po spadku o 0,8% w marcu. Faktyczny wzrost o 1% to najlepszy wynik od stycznia, gdy ostatni raz miał miejsce wzrost sprzedaży rok do roku (o 1,3%). W największym stopniu zwiększyła się w kwietniu sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach oraz sprzedaż farmaceutyków i kosmetyków, najbardziej zmalała natomiast sprzedaż samochodów, mebli oraz sprzętu RTV i AGD, a także paliw.

Minimalnie lepsze od oczekiwań były również kwietniowe dane o bezrobociu, które ostatecznie wyniosło 11%. Spadek o 0,2 pkt. proc. jest jednak symboliczny z uwagi na okres prac sezonowych.

Z badania klimatu koniunktury w handlu wynika, że w maju firmy wskazywały na spadek bieżącej sprzedaży, ale znacznie wolniejszy niż wcześniej. W konsekwencji były w stanie spłacać swe zobowiązania z mniejszymi opóźnieniami. Nie udaje się ograniczyć nadmiernych zapasów towarów. W najbliższych miesiącach nadal spodziewane są ograniczenia sprzedaży. W efekcie nie dziwi, że wzrost bieżących i przyszłych cen towarów zapowiada coraz mniej przedsiębiorstw. Podobnie wygląda sytuacja jeśli chodzi o zamiary dotyczące redukcji zatrudnienia.

Najgorzej koniunkturę oceniają małe firmy handlowe, najlepiej – duże. W najlepszej sytuacji jest branża gospodarstwa domowego oraz włókna, odzieży i obuwia (przeważają w nich korzystnych oceny nad negatywnymi). Więcej złych niż dobrych ocen mamy w branży żywnościowej, a także pojazdów samochodowych.

Analiza zachowania sprzedaży detalicznej w Polsce oraz inflacji skłania do oczekiwania na to, że presja na wydatki konsumenckie w Polsce będzie się utrzymywać. W dwóch poprzednich okresach osłabiania się dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej – w początkach i połowie tej dekady – sytuacja zaczynała się poprawiać dopiero wtedy, gdy realna, czyli uwzględniająca inflację, zmiana sprzedaży detalicznej była taka sama albo niższa niż wzrost cen. Pod uwagę bierzemy tu 12-miesięczne średnie, które lepiej obrazują ogólne tendencje i oczyszczają dane z efektów sezonowych. Widać przy tym, że sytuacja w zakresie sprzedaży detalicznej sprzyja obniżeniu się inflacji w kolejnych miesiącach.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Cafe Finance

Ogólnopolskie biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »