| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > Aktualności > Bankowość mobilna w Polsce

Bankowość mobilna w Polsce

Bankowość mobilna. Bankowość internetowa na komórki i smartfony to kolejny krok rozwoju ofert bankowych. Czy bankowość mobilna jest możliwa w Polsce?

Bankowość mobilna w Polsce raczkuje. Wprawdzie prężnie, ale wciąż raczkuje. Ostatnimi czasy można odnotować wzrost liczby aplikacji przeznaczonych na smartfony, które mają rozbudowane funkcje, takie jak… możliwość dokonywania przelewów jednorazowych. Bo wbrew pozorom, tak podstawowa rzecz jak możliwość dokonania przelewu wcale nie jest standardem.

Bankowość mobilna, czyli...

Aplikacji i lżejszych wersji stron internetowych jest coraz więcej, bo przybywa urządzeń mobilnych je obsługujących. W zeszłym roku w Polsce sprzedano ponad 3 mln smartfonów, na rynku jest ich aktywnych ponad 6 milionów. To sporo, ale jednak wciąż stawia to pewne ograniczenia w możliwości dotarcia do użytkowników. Należy też pamiętać też, że nie każdy posiadacz smartfona umie z niego w pełni korzystać. Ba, w naszym kraju większość Polaków nie wie, co to jest bankowość mobilna. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Homo Homini w ubiegłym roku. Ponad połowa ankietowanych (54,3%) nie słyszała o bankowości mobilnej, 25,4% słyszało, ale nie wie dokładnie, co to jest. Z tych klientów, którzy wiedzieli, czym jest bankowości mobilna, aż 80,2% w ogóle nigdy z niej nie korzystało. Na pytanie zadane w tym badaniu „Czy korzysta Pan/Pani z Internetu w telefonie komórkowym?” 72% badanych odpowiedziała negatywnie. Jak oszacował Instytut Homo Homini, obecnie z banku w komórce korzysta zaledwie 3,5% wszystkich klientów banków, czyli ok. 850 tys. osób. W 100% są to użytkownicy bankowości elektronicznej. Wyniki te mówią same za siebie.

Polecamy: Zmiana rachunku na nowy może się opłacić – sprawdź, konkurencyjne oferty

Co możemy robić?

Jeżeli jednak przyjrzymy się bliżej aplikacjom mobilnym udostępnianym przez banki ciężko się dziwić tym wynikom. Wciąż jest problem z dokonaniem jednorazowego przelewu do obcego banku. Jeszcze niedawno większość aplikacji na to nie pozwalała. Standardowo dokonywać możemy jedynie przelewów zdefiniowanych wcześniej za pomocą panelu konta – a do tego mamy dostęp korzystając z pełnej wersji serwisu. Takim przykładem może być MutliBank, który niedawno wypuścił mobilną aplikację dla swoich klientów. Nie dokonamy żadnego przelewu, do którego realizacji wymagane jest potwierdzenie sms. Ten sam problem napotkamy próbując dokonać przelewu za pomocą mobilnej wersji „lite” serwisu MutliBanku.

Problemem jest też liczba banków, która udostępnia rozwiązania mobilne, w tej chwili jest ich 10. Spośród nich możliwość dokonania jednorazowego przelewu mamy w: Raiffeisen Banku, Banku Millennium, Pekao SA, Alior Banku, Getin Banku, Nordea Banku, i od niedawna w mBanku. Tej opcji nie udostępniają Citi Handlowy, BZ WBK oraz wspomniany MultiBank. Co ciekawe, w większości przypadków nie ma problemy z dokonaniem spłaty zadłużenia na karcie kredytowej. Jest to właściwie standard.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

MotoKariera

Kariera w motoryzacji na najwyższym biegu!

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »