| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > ABC inwestowania > Przepis na sukces IPO (Pierwotnej Oferty Akcji)

Przepis na sukces IPO (Pierwotnej Oferty Akcji)

Upublicznienie spółki i wejście na giełdę to początek znaczących zmian w firmie. Otwiera drogę do kapitału umożliwiającego finansowanie rozwoju, daje dostęp do instytucji finansowych i inwestorów indywidualnych, zwiększa wiarygodność firmy w oczach kontrahentów.

Debiut giełdowy spółki to również niewątpliwy prestiż dla firmy. Wizję dostępu do kapitału poprzedza jednak skomplikowany proces IPO, z którym często związana jest finansowa reorganizacja spółki.

Analiza przeprowadzona przez zespół IPO i Nowych Emisji Obszaru Rynków Kapitałowych BZ WBK kierowany przez dyrektora Tomasza Ciborowskiego, wskazuje na kluczowe 5 elementów decydujących o pomyślnym zakończeniu procesu IPO.

O atrakcyjności branży danej spółki decydują przede wszystkim obiecujące perspektywy wzrostu branży. Inwestorzy chcą kupować akcje spółek z dobrze rokujących sektorów. Przyszły emitent powinien mieć stabilną pozycję rynkową. Dodatkowym atutem jest brak lub niska liczba spółek z danej branży notowanych na GPW.

Istotnym czynnikiem jest dobra sytuacja finansowa spółki. Spółka musi być rentowna lub przynajmniej mieć perspektywę osiągnięcia zysków w krótkim okresie.

Wiarygodne cele emisji to kolejny kluczowy czynnik. W szczególności jasno określone cele pozyskania środków oraz inwestycje skutkujące rozwojem spółki i wzrostem rentowności. Konstruując prospekt emisyjny trzeba przekonać inwestorów, że ich kapitał zostanie wykorzystany w optymalny sposób.

Bardzo ważnym elementem decydującym o pomyślnym zakończeniu procesu IPO jest wiarygodny zarząd, potrafiący przekonać inwestorów swoim doświadczeniem i znajomością branży. Należy tutaj podkreślić znaczenie umiejętności interpersonalnych zarządu, ważnych przy przekonywaniu inwestorów do zainwestowania w dane akcje.

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że zdarzają się sytuacje gdy inwestorzy idą na spotkanie z emitentem sceptycznie nastawieni do proponowanej oferty, a po bardzo dobrym spotkaniu z zarządem podejmują decyzję o kupnie akcji, bo zostali „oczarowani” przez zarząd – mówi Tomasz Ciborowski, Dyrektor Departamentu IPO i Nowych Emisji Obszaru Rynków Kapitałowych Banku Zachodniego WBK.

Sukces IPO to również doświadczony i skuteczny zespół doradców – finansowego, prawnego oraz audytora. „Klienci coraz częściej uświadamiają sobie rolę doradcy finansowego. Prawo nie nakłada obowiązku jego zatrudnienia, obligatoryjny jest jedynie udział domu maklerskiego i audytora. Jednak to właśnie doradca finansowy koordynuje cały proces. Jego praca w dużym stopniu wpływa na zwiększenie efektywności procesu i dopasowanie potrzeb finansowych do rzeczywistości rynkowej. Rolą doradcy jest również przygotowanie zarządu do spotkań z analitykami i inwestorami. W efekcie zaangażowanie doradcy często przekłada się na wyższą wycenę akcji w ofercie publicznej” – mówi Tomasz Ciborowski, dyrektor Departamentu IPO i Nowych Emisji Obszaru Rynków Kapitałowych Banku Zachodniego WBK. „Osoby myślące o IPO powinny starannie przeanalizować swoje firmy pod kątem tych obszarów. Jeśli spełniają te aspekty mogą z sukcesem przeprowadzić emisję nawet w okresach gorszej koniunktury giełdowej” – podsumowuje.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Własne

Tagi

akcje

Zdjęcia


Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Okniński

Praktyk z kilkunastoletnim doświadczeniem w zakresie udzielania zamówień publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego, jednostkach kultury, sportu, służby zdrowia, administracji państwowej oraz spółkach skarbu państwa; autor komentarzy i porad z zakresu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych. Prowadzi zajęcia z zakresu zamówień publicznych w szkołach wyższych. Był członkiem komisji przetargowych w postępowaniach o zamówienie publiczne dotyczących m.in. budowy Stadionu Narodowego w Warszawie, Mostu Północnego w Warszawie, rozbudowy stadionu Legii Warszawa, budowy Muzeum Historii Polski, budowy Centrum Nauki Kopernik w Warszawie i szeregu innych inwestycji na terenie kraju. Konsultant w zakresie procedur udzielania zamówień publicznych przez zamawiających sektorowych, np. PGNiG S.A. i spółek z grupy PGNiK. Ma doświadczenie w nadzorowaniu udzielania znacznej liczby zamówień publicznych, uzyskanym między innymi jako dyrektor Biura Zamówień Publicznych TVP S.A., Biura Zamówień Publicznych Urzędu m. st. Warszawy, doradcy Zarządu Narodowego Centrum Sportu sp. z o.o. Prowadzi szkolenia z zakresu zamówień publicznych, które po zdaniu egzaminu państwowego dają tytuł - zawodowy specjalista zamówień publicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK