| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > ABC inwestowania > Jak mierzyć sukces działań relacji inwestorskich?

Jak mierzyć sukces działań relacji inwestorskich?

Aby określić efektywność prowadzonych relacji inwestorskich, spółki generalnie nie opierają się na miarach ilościowych. Przede wszystkim bazują na informacjach zwrotnych od społeczności finansowej – formalnych i nieformalnych.

Osoby zarządzające działami relacji inwestorskich wymieniają następujące sposoby mierzenia skuteczności swoich działań:
• nieformalny feedback od społeczności finansowej – 65%,
• jakość informacji w raportach analityków – 58%,
• jakość spotkań z interesariuszami (akcjonariusze, media) – 50%,
• efektywność wykorzystania czasu zarządu – 46%,
• zachowanie akcji – 42%,
• liczba spotkań indywidualnych – 37%,
• formalny feedback (ocena postrzegalna) – 33%,
• liczba analityków oceniających spółkę – 32%,
• struktura akcjonariuszy – 28%,
• wpływ IRO na decyzję zarządu – 24%,
• utrzymanie bieżącej struktury akcjonariuszy – 15%,
• liczba nowych akcjonariuszy – 15%.

Interesujące są różnice pomiędzy poszczególnymi rynkami: w spółkach z Ameryki Północnej najważniejsza jest jakość spotkań (72%) oraz wykorzystanie czasu zarządu (69%), natomiast nieformalny feedback z rynku uzyskał jedynie 65% wskazań. Na rynkach rozwijających się większy nacisk kładzie się natomiast na miary ilościowe: poziom kursu i zachowanie akcji (52%), liczbę spotkań indywidualnych oraz liczbę analityków monitorujących daną spółkę (50%).

Przeczytaj również: Jak inwestować w fundusze polskich akcji?

Warto przytoczyć kilka wypowiedzi sformułowanych przez respondentów:

„Z miar ilościowych wykorzystujemy przede wszystkim udział procentowy poszczególnych typów inwestorów instytucjonalnych posiadających nasze akcje. Jeśli zaś chodzi o narzędzia jakościowe, sprawdzamy w raportach analityków, czy kluczowe informacje, które przekazaliśmy rynkowi, wracają do nas echem” (megaspółka z Ameryki Północnej).

„Szczerze – nie stosujemy miar ilościowych. Nie mierzymy np. liczby odbytych road shows czy zmienności kursu akcji albo poziomu zgodności ceny rekomendowanej przez analityków i naszych szacunków. Mamy natomiast bliski kontakt z zarządem, do którego feedback dociera różnymi drogami. Ponadto przeprowadzamy własne badania odbioru relacji inwestorskich na bazie feedbacku, jak nasze relacje inwestorskie są postrzegane na rynku i jak relacje inwestorskie same postrzegają swój odbiór na rynku” (duża spółka z Europy Zachodniej).

Polecamy serwis Lokaty

„Relacje inwestorskie są odpowiedzialne za to, aby zarząd był dobrze poinformowany na temat tego co się dzieje na rynku kapitałowym, jak spółka jest postrzegana, jakie są możliwości i ryzyko w związku z opinią rynku i jak firma jest wyceniana” (megaspółka z Ameryki Północnej).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Poradnia Kanoniczna

Poradnia została założona przez dwóch absolwentów jedynego w Polsce Wydziału Prawa Kanonicznego znajdującego się na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »