| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Dotacje > Regiony > Zabezpieczenie realizacji umowy o dofinansowanie w mazowieckich projektach

Zabezpieczenie realizacji umowy o dofinansowanie w mazowieckich projektach

Po podpisaniu umowy o dofinansowanie na beneficjencie projektu unijnego spoczywa obowiązek należytego zabezpieczenia jego realizacji. Zabezpieczenie ustanowione i wniesione przez beneficjenta ma na celu zapobiec nieuczciwemu wykorzystaniu środków unijnych.

Otrzymanie unijnej dotacji w formie refundacji poniesionych nakładów lub zaliczki na poczet przyszłych wydatków jest uzależnione m.in. od ustanowienia i wniesienia przez beneficjenta zabezpieczenie należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie projektu.

Obowiązek wniesienia takiego zabezpieczenia dotyczy także przedsiębiorców realizujących projekty unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Mazowieckiego i wynika wprost z postanowień umowy o dofinansowanie. Formy zabezpieczenia realizacji umowy o dofinansowanie są określone w umowie o dofinansowanie projektu i muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, w tym w szczególności Prawa zamówień publicznych.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Beneficjenci projektów realizowanych na terenie województwa mazowieckiego w celu zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy wnoszą do Instytucji Wdrażającej, tj. Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych wybraną przez siebie formę zabezpieczenia spośród katalogu form wskazanych w umowie o dofinansowanie.

Zabezpieczenie powinno zostać wniesione w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym ze względu na wybraną formę zabezpieczenia wymagającą podjęcia czynności sądowych przewidzianych prawem polskim, termin wniesienia zabezpieczenia może zostać wydłużony.

W zależności od wartości dofinansowania przyznanego w umowie o dofinansowanie zabezpieczeniem może być np.: weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową, cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, przewłaszczenie rzeczy ruchomych na zabezpieczenie, hipoteka, poręczenie bankowe, gwarancja bankowa, zastaw rejestrowy.

Przeczytaj także: Kiedy aneksować umowy o dofinansowanie mazowieckich projektów

Zabezpieczenie jest wnoszone przez beneficjenta projektu w kwocie nie mniejszej niż wysokość łącznej kwoty dofinansowania. Niezłożenie zabezpieczenia w wyznaczonym terminie skutkuje wysłaniem do beneficjenta pisma ponaglającego. 

Nie wniesienie wymaganego zabezpieczenia w określonym terminie stanowi podstawę do niewypłacenia dofinansowania, a nawet do rozwiązania umowy.

Po ostatecznym rozliczeniu umowy o dofinansowanie, jednak nie wcześniej niż po zaakceptowaniu przez Instytucję Zarządzającą „Poświadczenia i deklaracji wydatków od IŻ do IC” dokument stanowiący zabezpieczenie umowy jest zwracany beneficjentowi. Następuje to na pisemny wniosek beneficjenta. 

Zabezpieczenie jest wnoszone przez beneficjenta na okres pięciu lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw na okres 3 lat od zakończenia finansowej realizacji projektu.

Polecamy: ABC funduszy unijnych

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Marta Jeleń

Kancelaria Radcy Prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK