| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Dotacje > Regiony > Zabezpieczenie realizacji umowy o dofinansowanie w mazowieckich projektach

Zabezpieczenie realizacji umowy o dofinansowanie w mazowieckich projektach

Po podpisaniu umowy o dofinansowanie na beneficjencie projektu unijnego spoczywa obowiązek należytego zabezpieczenia jego realizacji. Zabezpieczenie ustanowione i wniesione przez beneficjenta ma na celu zapobiec nieuczciwemu wykorzystaniu środków unijnych.

Otrzymanie unijnej dotacji w formie refundacji poniesionych nakładów lub zaliczki na poczet przyszłych wydatków jest uzależnione m.in. od ustanowienia i wniesienia przez beneficjenta zabezpieczenie należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie projektu.

Obowiązek wniesienia takiego zabezpieczenia dotyczy także przedsiębiorców realizujących projekty unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Mazowieckiego i wynika wprost z postanowień umowy o dofinansowanie. Formy zabezpieczenia realizacji umowy o dofinansowanie są określone w umowie o dofinansowanie projektu i muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, w tym w szczególności Prawa zamówień publicznych.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Beneficjenci projektów realizowanych na terenie województwa mazowieckiego w celu zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy wnoszą do Instytucji Wdrażającej, tj. Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych wybraną przez siebie formę zabezpieczenia spośród katalogu form wskazanych w umowie o dofinansowanie.

Zabezpieczenie powinno zostać wniesione w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym ze względu na wybraną formę zabezpieczenia wymagającą podjęcia czynności sądowych przewidzianych prawem polskim, termin wniesienia zabezpieczenia może zostać wydłużony.

W zależności od wartości dofinansowania przyznanego w umowie o dofinansowanie zabezpieczeniem może być np.: weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową, cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, przewłaszczenie rzeczy ruchomych na zabezpieczenie, hipoteka, poręczenie bankowe, gwarancja bankowa, zastaw rejestrowy.

Przeczytaj także: Kiedy aneksować umowy o dofinansowanie mazowieckich projektów

Zabezpieczenie jest wnoszone przez beneficjenta projektu w kwocie nie mniejszej niż wysokość łącznej kwoty dofinansowania. Niezłożenie zabezpieczenia w wyznaczonym terminie skutkuje wysłaniem do beneficjenta pisma ponaglającego. 

Nie wniesienie wymaganego zabezpieczenia w określonym terminie stanowi podstawę do niewypłacenia dofinansowania, a nawet do rozwiązania umowy.

Po ostatecznym rozliczeniu umowy o dofinansowanie, jednak nie wcześniej niż po zaakceptowaniu przez Instytucję Zarządzającą „Poświadczenia i deklaracji wydatków od IŻ do IC” dokument stanowiący zabezpieczenie umowy jest zwracany beneficjentowi. Następuje to na pisemny wniosek beneficjenta. 

Zabezpieczenie jest wnoszone przez beneficjenta na okres pięciu lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw na okres 3 lat od zakończenia finansowej realizacji projektu.

Polecamy: ABC funduszy unijnych

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Odzyskaj.info

Odszkodowania i wypadki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »