| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Dotacje > Dotacje > Jakie działania nie stanowią rozpoczęcia realizacji projektu?

Jakie działania nie stanowią rozpoczęcia realizacji projektu?

Wymogi w zakresie kwalifikowania wydatków restrykcyjnie odnoszą się do pojęcia terminu „rozpoczęcie realizacji projektu”. W niektórych programach europejskich, data rozpoczęcia realizacji projektu powinna zostać poprzedzona złożeniem wniosku o dofinansowanie w określonym terminie naboru wniosków. W niektórych sytuacjach wcześniejsze rozpoczęcie realizacji projektu może wykluczyć wnioskodawcę z możliwości ubiegania się o unijną pomoc.

Szczegółowe warunki kwalifikowania wydatków są określane w sposób szczegółowy osobno dla każdego programu operacyjnego. W artykule tym posłużę się przykładem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, gdzie warunki kwalifikowania wydatków są określone w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013. Należy pamiętać, że w przypadku projektów realizowanych w ramach programów pomocy publicznej wymogi dotyczące kwalifikowania wydatków, w tym odnoszące się do terminu rozpoczęcia realizacji projektu mogą być bardziej restrykcyjne. Szczegółowe informacje w tym zakresie znajdują się w poszczególnych programach pomocowych.

Jak rozumieć pojęcie rozpoczęcia realizacji projektu?

Przez rozpoczęcie realizacji projektu należy rozumieć podjęcie czynności zmierzających bezpośrednio do realizacji przedsięwzięcia będącego przedmiotem dofinansowania, w szczególności podjęcie prac budowlanych lub pierwsze zobowiązanie wnioskodawcy do zamówienia urządzeń czy usług (np. zawarcie umowy z wykonawcą, zapłata zaliczki).

Porównaj: Jakie są fundusze na badania i rozwój technologii w przedsiębiorstwach

Jakie działania nie stanowią rozpoczęcia realizacji projektu?

Za rozpoczęcie realizacji projektu nie są uznawane następujące działania podejmowane przez wnioskodawców:

  • sporządzenie studium wykonalności, biznes planu, dokumentacji technicznej;
  • zakup gruntu (nieruchomości niezabudowanej) pod teren inwestycji;
  • przygotowanie dokumentacji do uzyskania pozwolenia na budowę oraz sam fakt uzyskania pozwolenia na budowę;
  • przygotowanie dokumentacji do uzyskania pozwolenia środowiskowego (oceny oddziaływania na środowisko) oraz sam fakt uzyskania tego pozwolenia;
  • analizy przygotowawcze (techniczne, finansowe, ekonomiczne);
  • usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji w zakresie projektu dużego przedsiębiorcy;
  • przygotowanie dokumentacji przetargowej i samo przeprowadzenie postępowania (jak wyżej wskazano);
  • przygotowanie dokumentacji architektonicznej i planowania zieleni;
  • wystosowanie zapytania ofertowego lub złożenie oferty przez dostawcę/wykonawcę.

Polecamy serwis Mała firma

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

WspolnyPozew.com

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »