| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Dotacje > Dotacje > Pierwsze kroki po unijne pieniądze – część II

Pierwsze kroki po unijne pieniądze – część II

W części I artykułu poznaliśmy możliwości jakie naszemu biznesmanowi oraz wszystkim mikroprzedsiębiorcom z pomysłem na e-usługę daje działanie 8.1 PO IG. Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi możliwościami jakie dają: działanie 6.1 PO IG oraz Programy Regionalne.

Paszport do eksportu

O korzyściach płynących z eksportu usług nie trzeba nikogo przekonywać. Eksport przyczynia się do rozwoju firmy, zwiększenia liczby zagranicznych klientów, a co za tym idzie wzrostu dochodów. Przedsiębiorcy mogą wchodzić na rynki krajów europejskich, które są dla nich naturalnymi partnerami gospodarczymi, a także państw z innych kontynentów. W przypadku opisywanego przedsięwzięcia – prezentowania rynku polskiego zagranicznym kontrahentom i prezentowania możliwości rozwoju polskich firm na rynkach zagranicznych – trafnym wyborem może okazać się tzw. „Paszport do eksportu", czyli działanie 6.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Eksport określony w programie nie musi dotyczyć jedynie produktów materialnych oferowanych przez firmy, tj. drzwi czy samochodów. Firma może również podjąć w ramach tego programu eksport swoich usług.

W przypadku naszej firmy mogłyby to być analizy rynku polskiego, przeprowadzane dla przedsiębiorców azjatyckich. Program ten przeznaczony jest dla mikro, małych i średnich firm, które wcześniej nie eksportowały swoich usług, albo eksportowały je w ograniczonym zakresie (nie więcej niż 30 proc). Działanie to zostało pomyślane w formie dwóch etapów.

W pierwszym możemy uzyskać maksymalnie 10 tys. zł (stanowiące 80 proc. kosztów kwalifikowanych) na sporządzenie tzw. Planu rozwoju eksportu. Muszą być w nim zawarte wszystkie działania, które będziemy chcieli podjąć w drugim etapie. Poprawność naszych planów, jeszcze przed złożeniem wniosku do drugiego etapu, zostanie zweryfikowana przez Regionalną Instytucję Finansującą, pod kątem kwalifikowalności planowanych kosztów do drugiego etapu i możliwości realizacji naszych planów.

W pierwszym etapie dokumentacji należy określić pozycję konkurencyjną firmy, rynki docelowe, na które firma chce wejść i analizę potrzeb zagranicznych odbiorców, ich procedur, praktyk handlowych oraz zasad warunkujących dostęp do danego rynku. W drugim etapie możemy otrzymać maksymalnie 200 tys. zł, ale nie więcej niż połowę kosztów planowanych działań. Katalog działań, które możemy podjąć, jest długi.

Porównaj: Długa droga funduszy unijnych

Na jakie działania mogłaby dostać dofinansowanie analizowana przez nas jednoosobowa działalność?

  • Wyszukiwanie i dobór partnerów na rynku azjatyckim, np. firm o podobnym profilu, działających na tamtejszym rynku, a chcących wejść na rynek środkowoeuropejski;
  • Organizację i udział w misjach gospodarczych za granicą; 
  • Uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia swoich usług na rynki azjatyckie (jeśli jakiekolwiek certyfikaty i pozwolenia będą wymagane); 
  • Doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej; 
  • Doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach zagranicznych, co może okazać się niezwykle cenne ze względu na znaczną odmienność kulturową rynków dalekowschodnich.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

FAKRO Sp. z o.o

Lider w produkcji i sprzedaży okien dachowych w Polsce

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »