| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Dotacje > ABC funduszy unijnych > Jak kwalifikować zakup używanych środków trwałych w projekcie unijnym

Jak kwalifikować zakup używanych środków trwałych w projekcie unijnym

Występując o przyznanie unijnej dotacji określamy wydatki, które powinny zostać uznane za kwalifikowane i tym samym podlegać refundacji ze środków UE. Spełnienie warunków kwalifikowalności wydatków następuje na etapie oceny projektu po złożeniu wymaganej dokumentacji aplikacyjnej.

Kwalifikowalność wydatków w projekcie unijnym

Zasady kwalifikowania wydatków są ściśle określone dla każdego programu operacyjnego i szczegółowo opisane w wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego. W zależności od programu operacyjnego w ramach, którego mamy zamiar realizować projekt, musimy obowiązkowo zapoznać się ze szczegółowymi wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków. Dokumenty te są dostępne pod adresem strony internetowej funduszeeuropejskie.gov.pl, po określeniu właściwego programu operacyjnego.

Kwalifikowalność używanych środków trwałych

Wskazane przez wnioskodawcę w dokumentacji aplikacyjnej wydatki związane z zakupem używanych środków trwałych mogą zostać uznane co do zasady za kwaliifkowane, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. 

Po pierwsze – cena

Cena używanych środków trwałych, które zamierzamy umieścić w kategorii wydatków kwalifikowanych w naszym projekcie nie może przekraczać ich wartości rynkowej. Cena ta powinna zostać określona na dzień ich nabycia i powinna być niższa od ceny podobnych, nowych środków trwałych. W niektórych programach np. w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na tym etapie wymaga się wyceny sporządzonej przez rzeczoznawcę). W przypadku, gdy wydatek poniesiony na zakup sprzętu używanego przekracza jego wartość rynkową, za kwalifikowaną można uznać jedynie tę część poniesionego wydatku, która odpowiada jego wartości rynkowej.

Zapoznaj się również: Jakie są obowiązujące logotypy w Programie Kapitał Ludzki w latach 2007-2013?

Po drugie – oświadczenia

Na sprzedającym środek trwały spoczywa obowiązek złożenia oświadczenia, w którym określony zostanie zbywca środków trwałych, miejsce i data ich zakupu. Ponadto wymaga się, aby sprzedający oświadczył, że e w okresie 7 lat poprzedzających datę nabycia środki trwałe nie były współfinansowane ze środków unijnych ani z krajowych środków pomocy publicznej lub pomocy de minimis.

Oznacza to, że środki trwałe nabyte podczas realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjność Przedsiębiorstw (wdrażanego w poprzedniej perspektywie finansowej 2004-2006) nie będą mogły zostać uznane za kwalifikowane we wnioskach o dofinansowanie składanych obecnie.

Polecamy serwis Koszty

Po trzecie – użyteczność środka trwałego

Musimy pamiętać, że nabyty środek trwały, który chcemy uznać za kwalifikowany, musi posiadać właściwości techniczne niezbędne do realizacji projektu oraz spełniać obowiązujące normy i standardy. Pamiętajmy, że uznawalność poszczególnych wydatków za kwalifikowane nie zależy od woli oceniającego, ale znajduje swoje źródło w dokumentacji programowej. Aby zatem uniknąć sytuacji, w których określone przez nas wydatki są kwestionowane należy przed przygotowaniem aplikacji zawsze starannie zapoznać się z obowiązującą dokumentacją programową i konkursową.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Wioletta Małota

Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »