| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Dotacje > ABC funduszy unijnych > Polska za sterami UE - jakie perspektywy

Polska za sterami UE - jakie perspektywy

1 lipca 2011 Polska obejmie półroczne przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. Do kompetencji polskich władz należeć będzie wyznaczanie kierunku politycznego rozwoju Wspólnoty, dbałość o jej rozwój, bezpieczeństwo, dalszą integrację.

Prezydencja ta będzie z pewnością nietypowa. Jako największy do tej pory nowy kraj członkowski sprawujący przewodnictwo w Unii, Polska stanie się odpowiedzialna za wytyczenie realnych do zrealizowania priorytetów, które wzmocnią nadszarpnięte poczucie solidarności, głównie pomiędzy „starymi” a „nowymi” członkami Wspólnoty oraz wykreują nowy, bardziej pozytywny wizerunek Polski na arenie międzynarodowej. Z pewnością do obowiązków tej Prezydencji należeć będzie przygotowywanie nowej Perspektywy Finansowej na lata 2014-2020 oraz coraz szerzej dyskutowana reforma Wspólnej Polityki Rolnej. Wiadomo już jednak, iż polskie władze skupią swoje wysiłki przede wszystkim na 2 wątkach:

  • polityce wschodniej oraz
  • polityce energetycznej.

Przewodnictwo Polski w Radzie UE uznawane jest za szansę dla naszych wschodnich sąsiadów na dalsze zacieśnianie współpracy ze Wspólnotą oraz zmniejszenie dysproporcji związanych z ich peryferyjnym położeniem. Ważne, by udało się pójść krok naprzód w przyjmowaniu umów stowarzyszeniowych oraz umów o wprowadzeniu stref wolnego handlu między członkami Unii Europejskiej a krajami Partnerstwa Wschodniego. Polska powinna być także swego rodzaju pośrednikiem między tymi krajami a międzynarodowymi instytucjami finansowymi (Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju, Bankiem Światowym).

Porównaj: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Jaka polityka energetyczna

W zakresie wspólnej polityki energetycznej polskie władze będą starały się podkreślać znaczenie bezpieczeństwa energetycznego poprzez m.in. dywersyfikację dostaw surowców oraz solidarności europejskiej w zakresie rozwiązań stosowanych w branżach energetycznych w całej UE. Strategia 3x20 jest sporym wyzwaniem nie tylko dla Polski, ale także dla szeregu pozostałych, nowych członków Wspólnoty, których struktura sektora energetycznego w dużej mierze oparta jest nadal na tradycyjnych metodach wytwórczych. I choć obowiązuje nas 15, a nie 20% wyznacznik udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, osiągnięcie nawet tego pułapu będzie godnym pochwały osiągnięciem (obecnie udział wynosi około 7%).

Polityka spójności

W dalszej kolejności kwestie związane z reformowaniem polityki spójności oraz dalszym rozwojem polityki innowacyjności uznawane są za zagadnienia, na które również warto zwrócić uwagę. Ważne jednak, by polskie władze skupiły się na takich priorytetach, które są osiągalne i zapewnią nam sukces. Ważne, by priorytety te miały wydźwięk ogólnoeuropejski, bo tylko w ten sposób uda się uzyskać poparcie większej liczby państw.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Wioletta Małota

Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »