| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > "Niebieski przycisk" - ułatwienie transakcji internetowych

"Niebieski przycisk" - ułatwienie transakcji internetowych

Komisja Europejska przyjęła propozycję polskiej prezydencji, by obok reżimów prawnych 27 państw członkowskich, funkcjonował opcjonalnie ujednolicony reżim ogólnounijny, tzw. niebieski przycisk.

28. reżim prawny europejskiego prawa kontraktowego, przyjęty przez Komisję Europejską byłby zbiorem ujednoliconych przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej. „Niebieski przycisk” miałby ułatwiać handel internetowy, a w szczególności wszystkie transakcje o charakterze transgranicznym.


Dla polskiego konsumenta unijne przepisy będą zachętą do zakupów za granicą, przez zwiększenie bezpieczeństwa szczególnie transakcji online. Dzięki konkurencji na poszerzonym rynku zwiększy się oferta towarów i usług, które dostępne będą po niższych cenach. Zmieni się również kwestia postępowania w przypadku, gdy towar jest wadliwy. Konsument będzie miał możliwość wyboru odpowiedniej rekompensaty.


Z punktu widzenia polskich firm, wspólne przepisy dają również wiele korzyści. W czasach kryzysu gospodarczego ważnym elementem jest pomoc unijna w zlikwidowaniu zbędnych kosztów i ułatwieniu firmom wejścia na nowe rynki. Ujednolicone przepisy będą dotyczyć szczególnie mniejszych przedsiębiorstw, broniąc ich praw. W ramach przepisów firmy będą dysponować jaśniejszymi informacjami na temat towarów i usług, jakich mogą się spodziewać, jeszcze przed zawarciem umowy. Obecnie polskie firmy nie mają możliwości skorzystania z tych praw.


Polska prezydencja jest przekonana, że stworzenie „niebieskiego przycisku” jest kluczowe dla dalszego rozwoju unijnego rynku e-handlu.


W praktyce takie rozwiązanie miałoby funkcjonować w formie odpowiedniej ikony internetowej, poprzez kliknięcie której, strony transakcji dobrowolnie zgadzałyby się na zawarcie umowy na zasadach europejskiego prawa kontraktowego. Ikona miałby postać niebieskiego przycisku, skąd wzięła się nazwa („blue button”). Byłoby to rozwiązanie opcjonalne, nie wykluczające stosowania przepisów krajowych.


Z badań przeprowadzonych przez Komisję Europejską wynika, że aż 70 procent przedsiębiorców, którzy wykorzystują Internet do zawierania transakcji kupna lub sprzedaży, deklaruje chęć skorzystania z „niebieskiego przycisku” (europejskiego prawa kontraktowego). Komisja oszacowała, że gospodarka europejska traci rocznie do 26 miliardów euro, ponieważ aż 44 procent konsumentów rezygnuje z transgranicznej transakcji online. Przyczyną jest nieznajomość przepisów prawnych innych państw.


Wprowadzenie 28. reżimu zlikwidowałoby w Polsce bariery utrudniające prowadzenie działalności gospodarczej online, dlatego działanie to wpisuje się w priorytety polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.


Ujednolicenie reguł prawnych dla państw Unii Europejskiej jest bardzo ważnym posunięciem. Wspólne zasady ułatwią i rozszerzą zawieranie transakcji między przedsiębiorstwami z różnych krajów. Spowoduje to rozwój handlu internetowego jak i przyspieszenie zawierania umów. Teraz tylko „niebieski przycisk” musi zostać zaakceptowany przez państwa członkowskie UE oraz Parlament Europejski.


Katarzyna Masalska

 


Źródło: http://pl2011.eu

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Izabela Sikora

Prawnik, rzecznik patentowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »