| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Firma jednoosobowa w Holandii

Firma jednoosobowa w Holandii

Działalność jednoosobowej firmy w Holandii od strony formalnej niewiele się różni od takiej samej prowadzonej w Polsce.

Nosząc się z zamiarem zarejestrowania samodzielnej działalności gospodarczej w Holandii, w pierwszej kolejności trzeba uregulować sprawy pobytu w tym kraju. Z uwagi na to, że zgodnie z definicją unijną przez przedsiębiorczość rozumie się „samodzielne i rzeczywiste wykonywanie działalności gospodarczej za pomocą trwałego urządzenia w innym państwie członkowskim na czas nieokreślony”, wyznacznikiem jest tu stałość działalności gospodarczej. Pobyt zatem będzie z pewnością dłuższy niż 3 miesiące. Przy pobycie dłuższym niż 3 miesiące należy zgłosić się do gminy właściwej dla miejsca swojego zamieszkania w celu wpisania się do ewidencji mieszkańców danej gminy (Gemeentelijke Basisadministratie). Do dokonania meldunku potrzebne będą: akt urodzenia, umowa najmu lub kupna mieszkania a w przypadku osób pozostających w związkach małżeńskich - akt ślubu. Oba wymagane akty muszą być przetłumaczone na język holenderski. Po dokonaniu formalności otrzymuje się odpis z ewidencji ludności (uittreksel van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens) ważny 3 miesiące. Należy także wyrobić sobie w lokalnym urzędzie podatkowym BSN-nummer (Burger Service Nummer, zastąpił on SOFI-nummer. BSN to odpowiednik NIP-u, służący do celów ewidencyjnych ludności i dla celów podatkowych).

Jeżeli jesteś kreatywny, wytrwały i posiadasz zmysł do spraw finansowych - to masz cechy, które w myśl standardów niderlandzkich gwarantują powodzenie prowadzenia działalności gospodarczej w Holandii. W planowaniu własnego biznesu w tym kraju przede wszystkim zaleca się przyszłemu przedsiębiorcy dokładnie rozeznać rynek, na którym będzie działał. Chodzi tutaj o rozeznanie branży, potencjalnych odbiorców, potencjał konkurencji. Informacje te będą pomocne w ustaleniu, na jakie dochody można liczyć przy prowadzeniu planowanej działalności gospodarczej. Przyszły przedsiębiorca musi się też zmierzyć z przygotowaniem trzech rodzajów planów dla swojej działalności: marketingowego, finansowego i biznesowego. Pierwszy powinien określać lokalizację firmy pod kątem widzenia potencjalnych odbiorców i klientów, opis planowanych produktów i usług, ceny produktów i usług, zawierać koncepcję zdobywania rynku, dystrybucji towarów, promocji. Dobry plan finansowy powinien zawierać następujące elementy: ustalenie wysokości środków stałych i obrotowych, koniecznych do podjęcia działalności tzw. investeringsbegroting. Należy również określić wysokość środków własnych, które nie mogą być niższe niż 20% ogólnych kosztów, oraz środków obcych, np. kredytów, pożyczek. W planie finansowym powinien też się znaleźć tzw. budżet operacyjny, czyli ustalenia rentowności przedsiębiorstwa i obliczenie ewentualnych obrotów, kosztów i zysków przedsiębiorstwa. Muszą się w nim znaleźć również informacje dotyczące płynności finansowej - starannie zaplanowane przychody i wydatki, a także prywatne wydatki przedsiębiorcy. Plan finansowy można sporządzić, opierając się na gotowych wzorach, które znajdują się na stronie: http://www.kvk.nl/bedrijf_starten/financien/uw_financieel_plan/. W ostatnim z planów - planie biznesowym - opisujemy dokładnie produkty i usługi w ramach planowanej działalności gospodarczej. Dobrze sporządzony plan biznesowy jest furtką do uzyskania kredytu dla początkujących przedsiębiorców w kwocie do 35 tys euro.

Plan biznesowy powinien się składać z informacji o rynku, z planu marketingowego, planu finansowego oraz wskazywać nazwę firmy.

Bardzo istotna jest nazwa firmy. Agencja Nazw Handlowych Beneluksu www.merkenbureau.nl prowadzi rejestr nazw. Można tam sprawdzić, czy do wybranej nazwy ma prawo ktoś inny. Zarejestrowana nazwa będzie chroniona od dnia rozpoczęcia działalności. Musi być oryginalna, jasna, czytelna, nie wprowadzająca w błąd oraz taka, jakiej nie ma żadna inna firma na rynku.

Z meldunkiem, numerem BSN oraz trzema planami i nazwą firmy - możemy rozpocząć rejestrację działalności gospodarczej. Prawo holenderskie nakazuje dokonanie rejestracji maksymalnie tydzień przed lub tydzień po rozpoczęciu działalności. Niezależnie od formy organizacyjno-prawnej planowanej działalności rejestrujemy firmę w Izbie Przemysłowo-Handlowej (Kamer van Koophandel KvK www.kvk.nl) właściwej dla miejsca siedziby firmy, która prowadzi rejestr handlowy firm (Handelsregister).

Plan finansowy to przede wszystkim informacje o:

● sprzedawanym produkcie;

● potencjalnych odbiorcach;

● potencjalnych klientach;

● planowanych wynikach finansowych;

● przewidywanych kosztach;

● strategii marketingowej.

W przypadku działalności jednoosobowej (eenmanszaak) rejestracji dokonujemy osobiście. Przedsiębiorca prowadzący tego typu działalność jest jedynym właścicielem swojej firmy, chociaż może zatrudniać inne osoby. Jako właściciel ma prawo do całości zysków. Będąc jedynym właścicielem, odpowiada za zobowiązania firmy całym majątkiem osobistym, a w przypadku małżeństwa - również majątkiem współmałżonka (nie dotyczy to sytuacji, gdy małżonkowie mają rozdzielność majątkową). Opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych. Przysługują mu też ulgi podatkowe dla „samozatrudnionych”. Udając się do lokalnej Izby Przemysłowo-Handlowej w celu zarejestrowania firmy jednoosobowej, należy mieć przy sobie ważny dokument tożsamości, np. paszport, holenderską kartę pobytu lub kartę identyfikacyjną albo holenderskie prawo jazdy. Niezbędny będzie również wyciąg z ewidencji mieszkańców, który otrzymaliśmy, meldując się w gminie (uittreksel van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens). Jest to podstawowy dokument przy wypełnianiu formularza zgłoszeniowego firmy. Potrzebować będziemy również umowy najmu lokalu na siedzibę firmy i jej kserokopię. W przypadku, gdy prowadzona przez nas działalność jest tego rodzaju, że to my wychodzimy do klienta, jako siedzibę firmy możemy wskazać adres naszego zameldowania w Holandii. Jeśli jest odwrotnie i klient przychodzi do nas, wtedy powinniśmy mieć oddzielny lokal na siedzibę firmy. Z rejestracją działalności gospodarczej wiążą się określone koszty, ale niewielkie. W przypadku firmy jednoosobowej jednorazowa opłata rejestrowa wynosi około 15 euro. Poza tym trzeba uiszczać opłatę kwartalną - w podobnej wysokości, która jest opłatą składkową z tytułu członkostwa w Izbie Przemysłowo- Handlowej. Koszty związane z założeniem i zarejestrowaniem firmy mogą być ujęte w rozliczeniu podatkowym. Wpisu do rejestru handlowego w Izbie Przemysłowo-Handlowej dokonujemy na specjalnym formularzu. O pomoc w jego wypełnieniu można poprosić pracownika Izby. W formularzu należy podać:

● czy chodzi o nowe przedsiębiorstwo czy zmiany dotyczące istniejącej firmy;

● nazwa handlowa firmy;

● forma prawna;

● opis działalności;

● adres i dane kontaktowe (telefon, adres mailowy, inne), liczbę zatrudnionych w pełnym i skróconym wymiarze godzin;

● nazwisko i adres właściciela (dla firmy jednoosobowej); nazwiska i adresy wspólników/partnerów, zarządzających, członków zarządu, pełnomocników (dla spółki).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Piszcz, Norek i Wspólnicy

Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »