| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Handel z Włochami

Handel z Włochami

Włochy pozostają od lat drugim po Niemczech największym partnerem handlowym Polski w Europie. Mimo że eksport polskich towarów do Włoch systematycznie wzrasta, nadal istnieje dysproporcja pomiędzy wolumenem ilościowo-wartościowym towarów wywożonych i przywożonych z tego kraju.


Włochy to duży, 58-milionowy rynek zbytu i warto poświecić czas oraz pieniądze na jego zdobycie. Należy jednak starannie się do tego przygotować, ponieważ w dziedzinie handlu i autopromocji Włosi są profesjonalistami. Z drugiej strony oferta eksportowa Włochów jest bogata, a włoskie marki mają silną pozycję na polskim rynku.

Polscy przedsiębiorcy coraz bardziej doceniają znaczenie promocji w postaci targów branżowych, wystaw międzynarodowych i różnego typu konferencji. Mogą tu, za przykładem Włochów, korzystać z pomocy izb handlowych, przemysłowych i organizacji wspierających międzynarodowe kontakty handlowe. Włosi są otwarci, bezpośredni i chętniej będą prowadzić interesy z osobą poznaną osobiście, która zdobyła ich zaufanie. Szczególnie dotyczy to południa Włoch. Dlatego na początku warto mieć wsparcie osoby, która zna realia tamtejszego rynku.

Emocje związane z podpisaniem intratnego kontaktu i zdobyciem nowego rynku zbytu nie powinny przysłonić chłodnego spojrzenia na potencjalnego partnera handlowego i na umowy, które z nim podpisujemy. Sprawdzenie go nie jest wyrazem braku zaufania, ale profesjonalnego podejścia do biznesu. Warto bowiem wiedzieć, czy dany podmiot w ogóle istnieje, jaka jest jego rzeczywista sytuacja finansowa, etc. Podobne informacje można otrzymać między innymi w Camera di Commercio (Izby Handlowe, które prowadzą rejestr przedsiębiorstw). Urzędy te wydają dokumenty zwane visura oraz certificato, które takie informacje zawierają. Camera di Commercio prowadzą też Ufficio Protesti (odpowiednik polskiego rejestru dłużników niewypłacalnych), gdzie zanotowane są ewentualne skargi na danego przedsiębiorcę, związane np. z zaległymi płatnościami. Poza tym warto skorzystać z wywiadowni gospodarczych, które specjalizują się w pozyskiwaniu informacji interesujących przedsiębiorców.

Drugim wrażliwym aspektem są same umowy, mogące zawierać zapisy i klauzule, które tylko z pozoru wydają się nie mieć znaczenia.

Każdy, kto był we Włoszech, choćby turystycznie, wie, że znajomość języka angielskiego nie jest powszechna. Sytuacja nie wygląda dużo lepiej wśród ludzi wykształconych. Większość firm czy kancelarii prawnych mija się, delikatnie mówiąc, z prawdą, deklarując, że pracownicy posługują się angielskim. Zdarzają się przypadki, że Włoch po usłyszeniu anglojęzycznego rozmówcy przełącza go do kolegi, tamten do następnego i tak w nieskończoność, lub po prostu odkłada słuchawkę. Właśnie z tego powodu i z uwagi na specyfikę precyzyjnego języka prawniczego, w którym każdy przecinek ma znaczenie, niuanse wynikłe z tłumaczenia mogą być kluczowe dla rozwiązania konkretnego problemu. Choć strony często korzystają z ustalonych i wypracowanych wzorów, może się okazać, że prawnik włoski całkiem inaczej rozumie swoje tłumaczenie umowy niż prawnik polski. Takie problemy wynikają również z różnicy między systemem prawnym anglosaskim a polskim i włoskim, które wyrastają z tradycji prawa rzymskiego. Wobec powyższego spisanie kontaktu w trzecim języku, zwłaszcza w angielskim, może się okazać problemem i łatwiej sporządzić umowę w języku ojczystym przynajmniej jednej ze stron. Absolutnie nie należy podpisywać żadnych dokumentów związanych z zawieraną umową, których treść nie jest zrozumiała ze względów językowych, a co za tym idzie - prawnych.

Im precyzyjniej sporządzony kontrakt, tym mniej nastręczy problemów w przyszłości. Przede wszystkim powinien być sporządzony w formie pisemnej. Musi czytelnie wskazać strony umowy, które są zobowiązane złożyć pod nią wyraźne podpisy. Tu uwaga - trzeba się upewnić, że osoba, która zaciągnęła zobowiązanie w imieniu kontrahenta, jest do tego uprawniona. Te dane wynikają z dokumentu visura, o którym była mowa wyżej. W kontrakcie musi być także zawarta data i miejsce jego podpisania. Koniecznie trzeba określić przedmiot umowy oraz terminy jej realizacji, a także termin i sposób płatności. W przypadku przelewu w umowie musi się znaleźć nazwa banku i numer rachunku bankowego.

Jak rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej we Włoszech

W dalszej kolejności należy zwrócić uwagę na cenę za towar czy usługę. Trzeba się upewnić, że zawiera podatek VAT (IVA we Włoszech), czy jest to cena netto. Zgodnie z polską ustawą z 5 lipca 2001 r. o cenach, w podawanej cenie trzeba uwzględnić podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy (np. przy paliwach), jeśli na podstawie przepisów sprzedaż taka podlega obciążeniu tymi daninami. W Polsce podawanie ceny bez VAT, nawet z zaznaczeniem, że jest to cena netto, nie spełnia ustawowych warunków. Wymóg ten dotyczy nie tylko stosunków pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami, lecz dotyczy również stosunków między samymi przedsiębiorcami. We Włoszech niewskazanie w sposób wyraźny, że cena zawiera już podatek VAT, powoduje, iż jest traktowana jako cena netto. Może się zatem okazać, że do ceny określonej w umowie doliczony zostanie jeszcze podatek VAT.

Praktyka pokazuje, że polscy przedsiębiorcy niedokładnie czytają podpisywane przez siebie umowy albo całkowicie nie zwracają uwagi na zawarte w nich zapisy. Zdarzyło się, że podpisywali umowę, dla której w przypadku sporu jako właściwe wybierały np. prawo austriackie czy bułgarskie. Takie wybiegi obliczone są w dużej mierze na to, że w przypadku dochodzenia roszczeń z umowy polski przedsiębiorca podda się bez walki, sądząc, że polski prawnik nie będzie w stanie mu pomóc, a z oczywistych względów nie będzie szukał prawnika bułgarskiego. Tymczasem z takiej sytuacji da się wybrnąć, choć lepiej jest zapobiegać podobnym niespodziankom.

Treść umowy powinna zawierać precyzyjnie określone prawa i obowiązki każdej strony, ale wiele kwestii związanych szczególnie z umowami najbardziej popularnymi, takimi jak umowa sprzedaży, umowa dostawy czy przewozu, regulują konwencje międzynarodowe.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Daniel Kotyras

Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »