| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Biznes na Węgrzech - czy warto?

Biznes na Węgrzech - czy warto?

Chociaż wieści płynące z coraz bardziej dotkniętych skutkami kryzysu Węgier nie są optymistyczne, nie oznacza to, że polskie firmy nie mają już czego szukać nad Balatonem.

Węgierska gospodarka stygnie nie od wczoraj, ale już od trzech lat. Od dłuższego czasu spadają płace i sprzedaż detaliczna, a mimo to polski eksport - przynajmniej w 2008 r. - wzrastał.

Według danych GUS wyeksportowaliśmy na Węgry w 2008 r. towar za 3,18 mld euro, więcej o 7,5% niż w 2007 r. Import z Węgier osiągnął w 2008 r. wartość 2,46 mld euro i był niższy niż w 2007 r. o 2,7%. Takie wyniki sytuują Węgry w gronie 10 najważniejszych partnerów handlowych Polski.

Węgrzy kupują w Polsce głównie: maszyny i urządzenia, pojazdy i części, produkty rolno-spożywcze oraz wyroby z metali. Nie gardzą także tworzywami sztucznymi, produktami chemicznymi, meblami, papierem czy polskimi wyrobami ceramicznymi. Niestety, rok 2009 może okazać się niezbyt udany dla wzajemnej wymiany handlowej. Dane ze stycznia 2009 r. pokazują wyraźny spadek polskiego eksportu (o ponad 30%). Powód jest oczywisty - kryzys gospodarczy, który Węgrom szczególnie mocno daje się we znaki. Prognozuje się, że tamtejszy PKB w 2009 r. zmniejszy się o 2,5%. Przyczyni się do tego głównie spadek produkcji przemysłowej, uzależnionej od zamówień eksportowych. Produkcja przemysłowa w 2009 r. spadnie według przewidywań o 4%.

Perspektywy gospodarcze może nie są zbyt kuszące dla potencjalnych zdobywców węgierskiego rynku, ale Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Budapeszcie uspokaja: „Poważnie zagrożone są dostawy komponentów dla węgierskiego przemysłu, głównie - choć nie tylko - motoryzacyjnego. Ponad połowa węgierskiej produkcji przemysłowej jest eksportowana (głównie do krajów UE), a nadchodzące zapowiedzi znaczącej redukcji importu z Węgier spowodują znaczące osłabienie popytu na komponenty, również i te pochodzące z Polski. Natomiast sytuacja eksportu konsumpcyjnego, kierowanego z myślą o węgierskim końcowym użytkowniku/konsumencie, nie powinna się zmienić. Wyroby z Polski sprzedają się coraz lepiej (żywność, ubrania, meble) i zdobywają coraz większe udziały w rynku, rugując z niego konkurencję dzięki wysokiej jakości i przystępnym cenom. Obecna sytuacja nie powinna być więc zagrożeniem dla tego rodzaju towarów, a w niektórych przypadkach czasy kryzysu mogą wpłynąć korzystnie. Klienci będą poszukiwali bowiem dóbr tańszych, ale o wysokiej jakości” - brzmi komunikat WPHiI.

Komu kryzys niestraszny i kto chce spróbować szczęścia w interesach na targanych ekonomicznymi problemami Węgrzech, powinien wiedzieć, że powoływanie się na tradycyjną polsko-węgierską przyjaźń i „dwóch bratanków” nie zawsze gwarantuje powodzenie w biznesie. Zachodnie poradniki kultury biznesowej przypominają, że Węgry nie są typowym krajem postkomunistycznym - Węgrzy już od reform Kádára z 1968 r. mogą prowadzić własny biznes i są w nim doświadczeni.

W trakcie pierwszych spotkań Węgrzy zachowują się z rezerwą, ale kiedy pierwsze lody zostaną przełamane, zaczynają się otwierać. Potrafią być entuzjastyczni, kreatywni, a ciężka praca jest dla nich dużą wartością.

Negocjacje biznesowe przybierają często formę otwartego dialogu. W trakcie początkowych kontaktów są formalistyczni, ale preferują raczej mniej formalne spotkania, kiedy mogą otwarcie wyrażać swoje zdanie. Mówią, co myślą, i przechodzą bezpośrednio do sedna sprawy.

Ich podejście do biznesu jest skupione bardziej na budowaniu relacji niż tylko na „ubiciu” interesu. Większość węgierskich biznesmenów lubi się targować. Znawcy tamtejszego rynku zwracają uwagę, że zazwyczaj są bardzo dobrze przygotowani do spotkań i oczekują przygotowania od rozmówcy. Zadają mnóstwo pytań i są bardzo ciekawscy. Dlatego na rozmowy z Węgrami warto wysyłać prawdziwych ekspertów w danej dziedzinie, a najlepiej takich, którzy oprócz znajomości swojej wąskiej specjalizacji posiadają szersze horyzonty - nasi „bratankowie” doceniają takich rozmówców.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Chechelska-Dziepak

Rzecznik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, mediator sądowy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »