| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Biznes po grecku

Biznes po grecku

Opublikowana niedawno przez Komisję Europejską prognoza mówi, że wśród nielicznych europejskich krajów, które unikną recesji, znajdzie się również Grecja. Czy po załamaniu na tradycyjnych rynkach eksportowych polskich firm kraj ten może stać się oazą dla polskich eksporterów?

Relacje biznesowe między Polską i Grecją nie są może zbyt imponujące, nie oznacza to jednak, że biznes nie ma tam nic do zrobienia. Grecja słynie z rozwiniętego przemysłu przetwórstwa spożywczego (wino, oliwa jadalna, konserwy owocowe). Tamtejszy przemysł chemiczny i farmaceutyczny ma dobrą renomę, a grecka flota handlowa dysponuje około 18% światowego tonażu statków i prawie połową tonażu UE. Silna jest także branża turystyczna. Według WTO (Światowa Organizacja Turystyki) Grecja jest na piątym miejscu w zakresie turystyki światowej. Przychody z turystyki stanowią około 18% PKB.

Kontakty biznesowe z Grekami z pewnością zaskoczą wielu biznesmenów początkujących na greckim rynku. Dlatego przed podróżą w interesach do Grecji warto zapoznać się z kilkoma sugestiami ze strony speców od kultury biznesowej.

Grecy są przyjaźni, ale konserwatywni, z dużym poczuciem respektu, szczególnie dla osób starszych. Struktura biznesowa jest hierarchiczna zarówno w państwowym, jak i w prywatnym biznesie. Cenią sobie zaufanie do partnera, nawet bardziej niż jego kwalifikacje i fachową wiedzę. Nie bez powodu, już w czasie pierwszej rozmowy, która zaczyna się od tematów ogólnych, starają się wybadać, czy można komuś zaufać, czy nie. Dlatego nie powinniśmy czuć się urażeni, jeśli będziemy pytani o sprawy osobiste. Nawiązanie osobistych relacji to podstawa w biznesie, dlatego jeśli ten etap przejdziemy bez wpadki, nasze szanse na powodzenie w biznesie z Grekami znacznie wzrosną.

Jak na południowców przystało, lubią dużo mówić, ich język jest ekspresyjny i dodatkowo okraszony żywiołową gestykulacją. Ma to swoje konsekwencje widoczne w trakcie rozmów biznesowych. Spotkania są zazwyczaj głośne, kilka osób może wypowiadać się jednocześnie. Im bardziej ekspresyjna wypowiedź podkreślająca osobowość mówcy, tym większy zyskuje on szacunek. Takie podejście do rozmów ma swoje konsekwencje - w każdej chwili nasza wypowiedź może zostać nagle przerwana.

Co ważne w biznesie, Grecy są dobrymi handlowcami i negocjatorami. Jak mówią eksperci, pierwsze spotkanie służy nawiązywaniu relacji. Dopiero kolejne przechodzą na tematy stricte biznesowe. Ale i tu nie ma co liczyć na pośpiech. Negocjacje są prowadzone wolno i należy uzbroić się w cierpliwość, jeśli chcemy dobić interesu.

Punktualność nie jest cechą, do której przykłada się nadmierne znaczenie. Podobnie jest z porządkiem spotkania, który często odbiega od wcześniejszych ustaleń.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Blog Prawa Zamówień Publicznych

Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »