| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Czechy dobrym miejscem na biznes

Czechy dobrym miejscem na biznes

Czechy są dobrym miejscem na biznes. Niczym nie ustępują np. Niemcom, a warunki formalne przypominają Polskę.

Firmy z obu krajów nie zaniedbują także wymiany handlowej. WPHiI w Pradze już na wstępie swojego przewodnika po rynku podkreśla, że w ciągu ostatnich czterech lat polsko-czeska wymiana handlowa wzrosła ponad 2,5-krotnie, osiągając w roku 2007 poziom prawie 10 mld euro, co pozwoliło Czechom znaleźć się w pierwszej piątce najważniejszych partnerów handlowych Polski wśród krajów UE (za Niemcami, Włochami, Francją i Wielką Brytanią). Chociaż główne pozycje w polskim eksporcie do Republiki Czeskiej to: miedź, silniki tłokowe, części i wyposażenie pojazdów silnikowych, koks, węgiel, energia, oleje ropopochodne, wyroby stalowe i metalowe, jednak w ostatnich latach obserwuje się dynamiczny wzrost eksportu polskich wyrobów przemysłu odzieżowego, obuwniczego, meblowego, sprzętu AGD, rolno-spożywczego oraz budowlanego, które śmiało konkurują z innymi na czeskim rynku.

Chociaż łączy nas wiele doświadczeń historycznych (zarówno pozytywnych, jak i negatywnych), warto pamiętać o pewnych aspektach kultury biznesowej Czechów, które mogą mieć wpływ na powodzenie prowadzonych interesów. Czesi lubią punktualność - przypomina poradnik Polskiej Izby Gospodarczej Eksporterów, Importerów i Kooperacji i radzi, aby spotkania umawiać z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym - dwutygodniowym w przypadku umawiania się przez telefon lub faksem, a miesięcznym w przypadku uzgodnień drogą pocztową.

Czesi są dużo bardziej od Polaków powściągliwi w kontaktach. Bliskość rynków niemieckiego i austriackiego powoduje, że praktyka handlowa jest często inna niż w innych państwach byłego bloku państw Europy Środkowo-Wschodniej. Przykład? Wielu Czechów przyswoiło sobie niemiecką skłonność do wolnego, systematycznego analizowania i planowania. Należy się spodziewać, że każdy aspekt transakcji zostanie zgłębiony przez odpowiedzialnych pracowników. Jakiekolwiek próby przyśpieszenia tego procesu najprawdopodobniej spełzną na niczym.

Eksperci zalecają także, aby nie przechodzić do sedna sprawy zbyt szybko. Czesi z zasady przed rozpoczęciem rozmów o biznesie lubią krótko porozmawiać na tematy ogólne: podróż, zakwaterowanie, wrażenia na temat własnego kraju czy lokalnego piwa. Nawet w trakcie luźnej rozmowy trzeba unikać opowiadania się po stronie Czechów przeciwko Słowakom i na odwrót.

Zachodni eksperci radzą nie lekceważyć swojego partnera, przychodzić na spotkanie przygotowanym, pewnym siebie, ale nie aroganckim. Czescy menedżerowie są wrażliwi na tym punkcie. „Nie patrz z góry na czeskich partnerów, jeśli chcesz zdobyć zaufanie” - czytamy w jednym z poradników. „Prezentując swoją opinię, nie staraj się nikogo zmuszać do swoich poglądów. W czasie ekonomicznej transformacji wielu czeskich menedżerów doświadczyło traktowania z góry przez zachodnich menedżerów, w stylu: pokażę wam, jak się to robi” - to kolejna rada zachodnich ekspertów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Rozwoju Biznesu

Firma doradczo-szkoleniowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »