| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Zasady prowadzenia działalności gospodarczej w Portugalii

Zasady prowadzenia działalności gospodarczej w Portugalii

Portugalia jest państwem przyjaznym rozwojowi biznesu, o ogromnym potencjale gospodarczym. Sprzyja temu stosunkowo ograniczona liczba formalności, z którymi związane jest rozpoczęcie biznesu. Z drugiej jednak strony - obciążenia podatkowe są porównywalne z istniejącymi w Polsce, a przy pewnym poziomie dochodów nawet wyższe niż w Polsce.

Rysunek 1. Procedura rejestracji spółki w Portugalii

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Źródło: K. Wach, Jak założyć firmę w Unii Europejskiej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005, s. 285.

Ponadto, należy złożyć druk model 10 w celu uzyskania tymczasowej karty z numerem identyfikacyjnym osoby prawnej. Przy składaniu tych formalności należy przedstawić dowód wniesienia stosownych opłat w wysokości ok. 40 euro (w tym: 29,93 euro koszt zaświadczenia i 9,98 euro - koszt prowizorycznej karty).

Wydane zaświadczenie o dopuszczeniu firmy zachowuje ważność 180 dni w celu rejestracji, natomiast po spisaniu aktu notarialnego jest ważne przez 1 rok.

W biurze notarialnym działającym w ramach CFE ustala się wstępnie datę sporządzenia jawnego aktu założenia spółki. Wymagane dokumenty to:

• zaświadczenie o dopuszczeniu firmy do obrotu gospodarczego (nazwy),

• tymczasowa karta z numerem identyfikacyjnym osoby prawnej,

• kserokopie dokumentów tożsamości przyszłych wspólników (osoby fizyczne: dowód osobisty i NIP; osoby prawne: wpis do rejestru, karta identyfikacyjna osoby prawnej, dokumenty dotyczące osoby reprezentującej spółkę).

Jeżeli nieruchomość stanowi wkład do kapitału spółki, wymagany jest również dokument potwierdzający wniesienie opłaty „SISA” (podatek od przekazania/zakupu nieruchomości). Gdy rodzaj działalności tego wymaga, należy złożyć stosowne zezwolenie lub koncesje na prowadzenie określonej działalności gospodarczej.

Co najmniej na 24 godziny przed podpisaniem jawnego aktu notarialnego należy złożyć do depozytu bankowego dokument potwierdzający wniesienie kapitału zakładowego.

Następnym krokiem jest zgłoszenie rozpoczęcia działalności w gabinecie głównego urzędu podatkowego, funkcjonującego w ramach CFE. W tym celu wymagane są dokumenty:

• 3 egzemplarze formularza 1698 INCM zawierającego informacje dotyczące technika księgowości z odpowiednimi uprawnieniami,

• tymczasowa karta identyfikacji osoby prawnej,

• kserokopia jawnego aktu notarialnego,

• kserokopie dokumentów tożsamości i NIP wspólników i techników księgowości.

Formalności tych należy dokonać przed rozpoczęciem działalności lub w ciągu 90 dni liczonych od daty wpisu do krajowego rejestru osób prawnych (RNPC), czyli od chwili wydania tymczasowej karty.

Następnie w gabinecie rejestru handlowego w CFE należy złożyć podanie o wpis do rejestru handlowego. Gabinet zajmie się wysyłką całej dokumentacji do kompetentnego Urzędu Rejestrów Handlowych (w rejonie siedziby spółki).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Gabriela Borek

Księgowa z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny rachunkowości, finansów i analizy finansowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »