| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Zasady tworzenia projektów inwestycyjnych

Zasady tworzenia projektów inwestycyjnych

Już dziś wiadomo, że dla przedsiębiorców będą wkrótce dostępne unijne dotacje w ramach kilku programów operacyjnych przygotowanych na lata 2007-2013. W zależności od rodzaju planowanych do przeprowadzenia inwestycji oraz od ich wartości i lokalizacji firmy będą aplikować do Regionalnych Programów Operacyjnych opracowanych oddzielnie dla każdego województwa, do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka oraz Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

3. Określeniu, jakie są niezbędne nakłady inwestycyjne i dlaczego właśnie takie - czy do wykonania wyznaczonych sobie zadań potrzebny jest nam zakup maszyn i urządzeń, czy także postawienie hali produkcyjnej, czy może zainwestowanie w wartości niematerialne. Na tym etapie należy także dokonać wyboru technologii, która będzie wdrożona.

4. Oszacowaniu koniecznych nakładów finansowych.

5. Przygotowaniu koncepcji organizacji zespołu ludzkiego realizującego projekt - potrzebne jest dokonanie analizy kapitału ludzkiego pod kątem możliwości wykorzystania go w przyszłym projekcie, dokonanie oceny, ile osób i jakiej specjalizacji koniecznie trzeba będzie zatrudnić, a które z obecnie pracujących obciążyć innymi obowiązkami.

6. Szacowaniu ryzyka inwestycyjnego - tj. przeprowadzeniu analizy progu rentowności, oceny jakości oraz stopy zwrotu z inwestycji, skalkulowaniu zwrotu z inwestycji, możliwości kontroli kosztów.

7. Przygotowaniu planu realizacji inwestycji - wyznaczeniu czasu realizacji poszczególnych etapów realizacji inwestycji, czasu minimalnego i maksymalnego.

Etap ten polega na przygotowaniu z wszelkich możliwych dostępnych źródeł i baz danych jak najdokładniejszych informacji dotyczących następujących zagadnień:

1. Sytuacji w branży, w której działa przedsiębiorstwo, i w branży, której dotyczy projekt inwestycyjny, jeśli jest inna. Cenne będą wszelkie dane o dotychczasowym kształtowaniu się popytu i podaży i prognozy na przyszłość.

2. Konkurencji - zarówno dotychczasowej, jak i tej, która będzie naszą konkurencją w wyniku realizacji projektu. Ważne jest porównanie pod względem: jakości, ceny i np. wydatków na reklamę.

3. Technologii - wszystkich, które możliwe są do wykorzystania w realizacji projektu, i szczegółowe dane dotyczące tej, którą wybraliśmy. Potrzebne będzie porównanie pod względem zalet i wad oraz wiedza o czasie stosowania tej technologii w Polsce i na świecie.

4. Kapitału ludzkiego - którym dysponuje przedsiębiorstwo i tym, którym nie dysponuje, a który musi pozyskać. Potrzebne będą CV pracowników z firmy, którzy uczestniczyć będą w realizacji projektu i zagwarantują jego trwałość, a także informacje z rynku pracy o kadrach, których szukamy (możliwość zatrudnienia, oszacowanie oczekiwanych wynagrodzeń). Niezbędne będą także dane o zatrudnieniu w firmie w ciągu ostatnich 3 lat (liczba etatów, udział kobiet i niepełnosprawnych, formy zatrudnienia).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Welsyng

Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »