| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Firma w Unii > Jakie koszty Unia zakwalifikuje, a jakich nie uzna

Jakie koszty Unia zakwalifikuje, a jakich nie uzna

Z punktu widzenia przedsiębiorcy, który zamierza aplikować o dotacje w ramach funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w nowym okresie programowania zostanie wprowadzonych kilka istotnych zmian w zakresie kosztów, które będą mogły być uznane za kwalifikowane do wsparcia.


Pojawi się koszt w postaci wkładu niepieniężnego, który będzie mógł być wniesiony na rzecz projektu w postaci dóbr lub usług, za które nie dokonano płatności.
Wkład niepieniężny powinien polegać na wniesieniu nieruchomości w rozumieniu art. 46 par. 1 kodeksu cywilnego, urządzeń lub materiałów (np. surowców), badań, pracy wysoko kwalifikowanej lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy.


Kosztem kwalifikowanym będą mogły być niektóre opłaty finansowe i koszty gwarancji
pod warunkiem, że nie są zakazane na mocy obowiązujących przepisów prawa wspólnotowego bądź krajowego. Kwalifikowane będą mogły być:

l koszty otwarcia i prowadzenia odrębnego rachunku bankowego dla celów realizacji projektu

l koszty porad prawnych, opłaty notarialne, koszty doradztwa udzielonego przez ekspertów finansowych lub technicznych,

ln koszty audytu i koszty księgowości,

l koszty obsługi instrumentów zabezpieczających realizację umowy o dofinansowanie.


Również odpisy amortyzacyjne z tytułu spadku wartości środków trwałych będą mogły być uznane za koszt kwalifikowany,
jeżeli będą spełnione łącznie następujące warunki:

l odpisy amortyzacyjne dotyczą środka trwałego, który jest niezbędny do prawidłowej realizacji projektu i bezpośrednio wykorzystywany do jego wdrażania;

l zakup nie był finansowany ze środków dotacji krajowej ani wspólnotowej;

l kwalifikowana wartość odpisów amortyzacyjnych odnosi się wyłącznie do okresu realizacji danego projektu;

l wartość odpisów amortyzacyjnych została obliczona zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Zakup środków trwałych stanowiących część wydatków inwestycyjnych będzie wydatkiem kwalifikowanym, jeśli będą one włączone w rejestr środków trwałych
podmiotu odpowiedzialnego za realizację, a wydatek będzie wydatkiem inwestycyjnym zgodnie z zasadami rachunkowości.


Analogicznie do zasad obowiązujących w latach 2004-2006 w nowym okresie programowania zakup gruntu lub nieruchomości niezabudowanej będzie wydatkiem kwalifikowanym tylko do wysokości 10 proc. całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu. Koszt zakupu nie będzie mógł przekroczyć wartości rynkowej terenu niezabudowanego, a wartość będzie musiała zostać potwierdzona operatem szacunkowym sporządzonym przez uprawnionego rzeczoznawcę w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.


Istotna z punktu widzenia przedsiębiorców jest także możliwość uznania za kwalifikowany koszt leasingu zarówno finansowego, operacyjnego, jak i leasingu zwrotnego.


Monika Karwat-Bury

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

reklama

Źródło:

GP

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Mikołajewski

prawnik, doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »