| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > W biurze > Naucz się pracy w zespole

Naucz się pracy w zespole

Uczestnicząc w projektach zbiorowych pamiętaj, że jesteś jednym z ogniwek łańcuszka, który w razie Twojej zawodności zerwie się. Konsekwencje Twoich błędów i niedociągnięć poniesie cała grupa. Empatia, odpowiedzialność, zorganizowanie, terminowość, szczerość i uczynność – to cechy, które powinieneś pielęgnować, aby dobrze poradzić sobie z zadaniami zespołowymi.

Nawet jeśli jesteś przeciwnikiem pracy w zespole musisz się jej nauczyć – takie są wymogi współczesnego rynku pracy. Lepiej nie zdradzać swojej opinii na ten temat podczas rozmowy kwalifikacyjnej – możesz bowiem zaprzepaścić swoje szanse na stanowisko. Lepiej wyrazić swój pozytywny stosunek do zadań grupowych. Pracodawcy coraz częściej wychodzą z założenia, że wspólnie realizowane projekty nie tylko integrują pracowników i poprawiają atmosferę w pracy, ale również podnoszą produktywność i pozwalają na pełniejsze wykorzystanie umiejętności i zdolności poszczególnych pracowników. Ponadto praca w grupach pozwala pełniej zaangażować się w ideę całego projektu.

Zobacz: Etykieta służbowych kontaktów damsko – męskich

Cenne wskazówki

Pomijając już całą dyskusję na temat plusów i minusów pracy w grupie warto przyswoić sobie kilka zasad, które pomogą Ci dobrze wykonywać zadania zespołowe.

1. Zdaj sobie sprawę, że każdy zespół przechodzi etapy rozwoju: formowanie się grupy, ustalenie ról, wyznaczenie ogólnych celów, realizacja projektu i rozwiązanie zespołu. Szczególnie czas wyznaczania ról i ustalenia koncepcji bywa okresem burzliwym i pełnym konfliktów, poszczególne osoby walczą wówczas o pozycje w grupie i zadanie odpowiadające ich kompetencjom. Pamiętaj, że emocje i konflikty są nieuniknione, dlatego bądź na to przygotowany.

2. Nie traktuj pracy w grupie jako zła koniecznego. Znajdź niszę dla siebie i pokaż swoje możliwości.

3. Poznaj wspólny cel i staraj się do niego zbliżyć.

4. Nie zgadzaj się na wykonanie prac, w których nie czujesz się mocny. Nie bój się o tym powiedzieć – zwyczajnie inni członkowie zespołu mogą nie znać Twoich mocnych stron. Wykorzystuj swoje talenty.

5. Pracuj sumiennie. Nie ma nic gorszego jak żerowanie na pracy innych członków zespołu. Wykonuj swoje zadanie najlepiej jak potrafisz.

6. Trzymaj się ściśle terminów. Pamiętaj, że za Twoje spóźnienie odpowie cały zespół. Rada: staraj się kończyć wyznaczone zadanie przed czasem – będziesz wtedy miał pewność, że zdążysz na czas.

7. Żyj pracą zespołu, nie opuszczaj spotkań roboczych, zabieraj głos w trakcie ważnych ustaleń, nie rezygnuj ze spotkań towarzyskich całej grupy.

8. Unikaj konfliktów w zespole. Jeśli przeszkadza Ci zachowanie jakiegoś członka zespołu, uważasz, że postępuje nie fair w stosunku do całej grupy – po prostu zdobądź się na szczerą rozmowę z nim. W żadnym wypadku nie krytykuj tej osoby poza jej plecami.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Pałucki Trusiński Hermelin

Kompleksowa obsługa przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »