| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > Narady i spotkania > Przekazywanie złych wiadomości

Przekazywanie złych wiadomości

Na szczęście minęły już czasy, gdy zabijano posłańca przynoszącego złe wiadomości. Nadal jednak informowanie o przykrych sprawach pozostaje niewdzięcznym zadaniem. Nikt z nas nie lubi tego robić. Wymaga to od nas nie lada taktu, wyczucia i... odwagi.

Przede wszystkim przemyśl i zaplanuj co chcesz powiedzieć. Nie chodzi o dokładne przygotowanie scenariusza rozmowy i rozpisywanie zdania po zdaniu, lecz o przemyślenie najistotniejszych kwestii, które trzeba poruszyć.

Delikatnie wprowadź rozmówcę w temat, ale bez zbędnego owijania w bawełnę, które stwarza zły nastrój i nerwową atmosferę. Możesz powiedzieć np. „Nastąpiła nagła zmiana planów…”, po czym przekaż informację.

Bądź dyskretny. Przekaż informację na osobności, a nie w tłumie przypadkowych osób. Zadbaj o komfort i prywatność podczas rozmowy. Oczywiście istnieją wyjątki od tej reguły.

Zobacz: Powitania biznesowe w innych kulturach

Wypowiedź musi być jasna i klarowna. Ułatwi to odbiorcy zrozumienie i interpretację faktów, a Ty unikniesz nieścisłości i niedomówień. Mów tylko prawdę. Jeśli możesz, podaj powody. Nie kłam, żeby pocieszyć. Wzbudzi to tylko niepotrzebne nadzieje, a późniejsze rozczarowanie będzie jeszcze większe.

Przedstaw informację krótko i rzeczowo, bez zbędnych komentarzy. Zła wiadomość niesie ze sobą wiele negatywnych emocji, poczekaj więc, aż opadną. Dopiero wtedy, najlepiej następnego dnia, umów się na rozmowę i podaj dalsze szczegóły. Rozmowa przebiegnie już wtedy „na spokojnie” i bez niechcianych pretensji.

Wyraź zrozumienie i empatię. Przedstaw inne możliwości rozwiązania problemu, albo załagodzenia sytuacji. Pamiętaj nie tylko o ogładzie towarzyskiej, ale i zwyczajnej, ludzkiej życzliwości. Jeśli czujesz się na siłach i zależy Ci na tej osobie wyraź chęć pomocy.

Zobacz: Cmok nonsens na spotkaniach biznesowych

Przygotuj się na różne reakcje rozmówcy. Nie każdy potrafi zachować zimną krew i trzymać nerwy na wodzy słysząc, że ktoś inny dostał awans. Nie rozpoczynaj dyskusji, kłótni czy negocjacji z rozżaloną i złą osobą. Jeśli rozmowa przybiera nieprzyjemny obrót – zdecydowanie zakończ ją. Nie miej urazu do tej osoby, okaż zrozumienie i przyjmij przeprosiny, jeśli takie nastąpią.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

GRU22
TydzieńPWŚCPSN
491234567
50891011121314
5115161718192021
5222232425262728
129303101020304

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Skuteczne cv

Przygotowujemy do zmiany pracy

Zostań ekspertem Infor.pl »