| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > Narady i spotkania > Przekazywanie złych wiadomości

Przekazywanie złych wiadomości

Na szczęście minęły już czasy, gdy zabijano posłańca przynoszącego złe wiadomości. Nadal jednak informowanie o przykrych sprawach pozostaje niewdzięcznym zadaniem. Nikt z nas nie lubi tego robić. Wymaga to od nas nie lada taktu, wyczucia i... odwagi.

Przede wszystkim przemyśl i zaplanuj co chcesz powiedzieć. Nie chodzi o dokładne przygotowanie scenariusza rozmowy i rozpisywanie zdania po zdaniu, lecz o przemyślenie najistotniejszych kwestii, które trzeba poruszyć.

Delikatnie wprowadź rozmówcę w temat, ale bez zbędnego owijania w bawełnę, które stwarza zły nastrój i nerwową atmosferę. Możesz powiedzieć np. „Nastąpiła nagła zmiana planów…”, po czym przekaż informację.

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Bądź dyskretny. Przekaż informację na osobności, a nie w tłumie przypadkowych osób. Zadbaj o komfort i prywatność podczas rozmowy. Oczywiście istnieją wyjątki od tej reguły.

Zobacz: Powitania biznesowe w innych kulturach

Wypowiedź musi być jasna i klarowna. Ułatwi to odbiorcy zrozumienie i interpretację faktów, a Ty unikniesz nieścisłości i niedomówień. Mów tylko prawdę. Jeśli możesz, podaj powody. Nie kłam, żeby pocieszyć. Wzbudzi to tylko niepotrzebne nadzieje, a późniejsze rozczarowanie będzie jeszcze większe.

Przedstaw informację krótko i rzeczowo, bez zbędnych komentarzy. Zła wiadomość niesie ze sobą wiele negatywnych emocji, poczekaj więc, aż opadną. Dopiero wtedy, najlepiej następnego dnia, umów się na rozmowę i podaj dalsze szczegóły. Rozmowa przebiegnie już wtedy „na spokojnie” i bez niechcianych pretensji.

Wyraź zrozumienie i empatię. Przedstaw inne możliwości rozwiązania problemu, albo załagodzenia sytuacji. Pamiętaj nie tylko o ogładzie towarzyskiej, ale i zwyczajnej, ludzkiej życzliwości. Jeśli czujesz się na siłach i zależy Ci na tej osobie wyraź chęć pomocy.

Zobacz: Cmok nonsens na spotkaniach biznesowych

Przygotuj się na różne reakcje rozmówcy. Nie każdy potrafi zachować zimną krew i trzymać nerwy na wodzy słysząc, że ktoś inny dostał awans. Nie rozpoczynaj dyskusji, kłótni czy negocjacji z rozżaloną i złą osobą. Jeśli rozmowa przybiera nieprzyjemny obrót – zdecydowanie zakończ ją. Nie miej urazu do tej osoby, okaż zrozumienie i przyjmij przeprosiny, jeśli takie nastąpią.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ25
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Agnieszka Dębska

Prawnik i menadżer kancelarii LexOmni

Zostań ekspertem Infor.pl »