| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > Narady i spotkania > Kolacja biznesowa - ważne wskazówki

Kolacja biznesowa - ważne wskazówki

Często w życiu najważniejsze decyzje zapadają nie w gabinetach i biurach, lecz w zaciszu restauracji podczas biznesowych spotkań. Kiedy wypadnie nam uczestniczyć w jednym z nich, warto wcześniej zapoznać się z obowiązującą etykietą, aby nie popełnić przysłowiowej gafy i – być może – tym samym zamknąć przed sobą nowe drogi rozwoju.

Pamiętaj, po co tu jesteś

Celem spotkania i kolacji jest omówienie ważnych kwestii zawodowych lub biznesowych, nie pozwól się zatem zmylić ani nastrojowej muzyce, ani miłej i luźnej atmosferze, lecz cały czas miej na uwadze cel spotkania.

Zrób rozeznanie

Jeśli jesteś gospodarzem, poszukaj kilku dobrych restauracji i udaj się tam wcześniej, aby sprawdzić czy miejsce sprzyja robieniu interesów.

Zobacz: Telekonferencja

Bądź prawdziwym organizatorem

Jeśli jesteś gospodarzem, koniecznie musisz zająć się wszystkimi kwestiami organizacyjnymi, tzn. odpowiadasz za dokonanie rezerwacji, wybranie odpowiedniego stolika (dla palących lub niepalących) oraz usadzenie gości w najwygodniejszych miejscach.

Pamiętaj o serwetce

Zgodnie z zasadami savoir-vivre gospodarz powinien rozłożyć serwetkę na kolanach zaraz po zajęciu miejsca. W żadnym wypadku nie można wsuwać serwetki pod koszulę lub za pasek.

Na początek – trochę luzu

Bezpośrednio po zajęciu miejsc nie wypada przechodzić do rozmów biznesowych, dlatego do momentu zamówienia posiłku warto poruszać luźniejsze tematy.

Kurtuazja

Bycie uprzejmym dla obsługi restauracji to absolutna podstawa, dlatego niedopuszczalne jest zwracanie się do kelnerów lub kelnerek w jakikolwiek sposób, który może być źle odebrany.

Zobacz: Zajmowanie miejsc w służbowym samochodzie

Nie pomyl talerzy na pieczywo i szklanek z wodą

Aby uniknąć tej niezręcznej gafy, warto zapamiętać ten prosty trik: czasownik „jeść” ma cztery liter, podobnie jak słowo „lewo” – dlatego talerz z chlebem (jedzenie) znajduje się po lewej stronie; czasownik „napić” ma pięć liter, podobnie jak słowo „prawy” – dlatego szklanka na wodę stoi po prawej stronie.

Pełnij rolę doradcy

Jako gospodarz kolacji powinieneś być w stanie doradzić partnerowi, w czym specjalizuje się dana restauracja i co warto spróbować.

Bądź zdecydowany

Nie zastanawiaj się zbyt długo nad wyborem potrawy ani nie proś w nieskończoność kelnera o opisywanie kolejnych pozycji. Jeśli jesteś gospodarzem, pamiętaj że gość składa zamówienie jako pierwszy.

Nie eksperymentuj

Jeśli nie znasz jakiejś potrawy, nie zamawiaj jej, gdyż może ona wymagać odmiennego (lub całkowicie egzotycznego) sposobu jedzenia, którego nie znasz.

Bądź wstrzemięźliwy jeśli chodzi o krytykę

Narzekanie na potrawy, krytykowanie obsługi, wyrażanie złości lub niezadowolenia nie sprzyja budowaniu przyjemnej atmosfery. Nie zwracaj także potrawy – chyba że przekroczono wszystkie normy dobrego smaku i absolutnie nie nadaje się ona do jedzenia.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zgodnie z zasadami savoir-vivre gospodarz powinien rozłożyć serwetkę na kolanach zaraz po zajęciu miejsca.
Zgodnie z zasadami savoir-vivre gospodarz powinien rozłożyć serwetkę na kolanach zaraz po zajęciu miejsca.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Piekarczyk

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »