REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kolacja biznesowa - ważne wskazówki

Karolina Brzeska
Zgodnie z zasadami savoir-vivre gospodarz powinien rozłożyć serwetkę na kolanach zaraz po zajęciu miejsca.
Zgodnie z zasadami savoir-vivre gospodarz powinien rozłożyć serwetkę na kolanach zaraz po zajęciu miejsca.

REKLAMA

REKLAMA

Często w życiu najważniejsze decyzje zapadają nie w gabinetach i biurach, lecz w zaciszu restauracji podczas biznesowych spotkań. Kiedy wypadnie nam uczestniczyć w jednym z nich, warto wcześniej zapoznać się z obowiązującą etykietą, aby nie popełnić przysłowiowej gafy i – być może – tym samym zamknąć przed sobą nowe drogi rozwoju.

Pamiętaj, po co tu jesteś

REKLAMA

Celem spotkania i kolacji jest omówienie ważnych kwestii zawodowych lub biznesowych, nie pozwól się zatem zmylić ani nastrojowej muzyce, ani miłej i luźnej atmosferze, lecz cały czas miej na uwadze cel spotkania.

Zrób rozeznanie

Jeśli jesteś gospodarzem, poszukaj kilku dobrych restauracji i udaj się tam wcześniej, aby sprawdzić czy miejsce sprzyja robieniu interesów.

Zobacz: Telekonferencja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bądź prawdziwym organizatorem

Jeśli jesteś gospodarzem, koniecznie musisz zająć się wszystkimi kwestiami organizacyjnymi, tzn. odpowiadasz za dokonanie rezerwacji, wybranie odpowiedniego stolika (dla palących lub niepalących) oraz usadzenie gości w najwygodniejszych miejscach.

Pamiętaj o serwetce

Zgodnie z zasadami savoir-vivre gospodarz powinien rozłożyć serwetkę na kolanach zaraz po zajęciu miejsca. W żadnym wypadku nie można wsuwać serwetki pod koszulę lub za pasek.

Na początek – trochę luzu

Bezpośrednio po zajęciu miejsc nie wypada przechodzić do rozmów biznesowych, dlatego do momentu zamówienia posiłku warto poruszać luźniejsze tematy.

Kurtuazja

Bycie uprzejmym dla obsługi restauracji to absolutna podstawa, dlatego niedopuszczalne jest zwracanie się do kelnerów lub kelnerek w jakikolwiek sposób, który może być źle odebrany.

Zobacz: Zajmowanie miejsc w służbowym samochodzie

Nie pomyl talerzy na pieczywo i szklanek z wodą

Aby uniknąć tej niezręcznej gafy, warto zapamiętać ten prosty trik: czasownik „jeść” ma cztery liter, podobnie jak słowo „lewo” – dlatego talerz z chlebem (jedzenie) znajduje się po lewej stronie; czasownik „napić” ma pięć liter, podobnie jak słowo „prawy” – dlatego szklanka na wodę stoi po prawej stronie.

Pełnij rolę doradcy

Jako gospodarz kolacji powinieneś być w stanie doradzić partnerowi, w czym specjalizuje się dana restauracja i co warto spróbować.

Bądź zdecydowany

Nie zastanawiaj się zbyt długo nad wyborem potrawy ani nie proś w nieskończoność kelnera o opisywanie kolejnych pozycji. Jeśli jesteś gospodarzem, pamiętaj że gość składa zamówienie jako pierwszy.

Nie eksperymentuj

Jeśli nie znasz jakiejś potrawy, nie zamawiaj jej, gdyż może ona wymagać odmiennego (lub całkowicie egzotycznego) sposobu jedzenia, którego nie znasz.

Bądź wstrzemięźliwy jeśli chodzi o krytykę

Narzekanie na potrawy, krytykowanie obsługi, wyrażanie złości lub niezadowolenia nie sprzyja budowaniu przyjemnej atmosfery. Nie zwracaj także potrawy – chyba że przekroczono wszystkie normy dobrego smaku i absolutnie nie nadaje się ona do jedzenia.

Używaj sztućców we właściwy sposób

Brak obycia z nimi bardzo rzuca się w oczy. Trzymać można je na dwa sposoby: amerykański ( nóż w prawej ręce, widelec w lewej zębami do dołu, po odkrojeniu max. trzech kawałków nóż odkładamy na talerz a widelec przekładamy do prawej ręki, zębami do góry) oraz kontynentalny ( taki sam początek i styl krojenia, nie przekłada się jednak widelca do drugiej ręki lecz podnosi się go do ust zębami do dołu, nóż w prawej ręce może być wykorzystany do nałożenia jedzenia na widelec).

Kończenie posiłku

Kiedy kończymy jeść, sygnalizujemy to ułożeniem w odpowiedniej pozycji sztućców: nóż i widelec powinny zostać ułożone równolegle na godzinie 10 i 4, nóż na górze trzonkiem skierowanym w stronę godziny 4.

Czas na rachunek

Istnieje niepisana zasada, że gospodarz zapraszający do stołu także reguluje rachunek, bez względu na płeć gościa.

Zostaw odpowiedni napiwek

W przypadku biznesowych spotkań po prostu nie wypada nie zostawić napiwku, który obecnie wynosi około 15- 20 procent ceny. Jako gość nie naciskaj, aby samemu uiścić napiwek.

Podziękowanie dla gospodarza

Bezpośrednio po zakończeniu spotkania należy podziękować gospodarzowi, dlatego jako gość powinieneś w ciągu 24h wysłać odręcznie napisany liścik z podziękowaniem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA