| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > Narady i spotkania > Jak zadbać o koncentrację słuchaczy?

Jak zadbać o koncentrację słuchaczy?

Usuń to co odciąga uwagę od głównego przekazu slajdu. Zostaw to, co najważniejsze, a umysły Twoich słuchaczy odwdzięczą ci się swoją koncentracją w trakcie całej prezentacji.

Większość autorów prezentacji poprzestaje na domyślnym szablonie PowerPointa: tytuł slajdu u góry, poniżej tekst w punktach. Ci, którzy chcą wyjść poza schemat, przeważnie
eksperymentują z tłami, kolorami, czcionkami i wymyślnymi punktorami. Jeśli są zdjęcia, to wciśnięte w wolne od tekstu miejsce. Stąd już prosta droga do wielu popularnych brzydactw. Tu nawet nie chodzi o estetykę, bo to kwestia gustu, ale o czytelność czyli skuteczność osiągnięcia celu prezentacji.

Weźmy taki slajd o zamku w Malborku: w lewym górnym roku niebieska mapa Polski z czerwoną kropą oznaczającą Malbork. Obok czarnymi literami podpis „Zamek krzyżacki w Malborku”, a pod nim zdjęcie fragmentu dziedzińca z czerwonymi ścianami. Z boku po prawo znajduje się jedna kolumna niewielkich kwadracików z czerwonym tłem i białymi cyframi oznaczającymi numer bieżącego slajdu w całej prezentacji. Wreszcie na samym dole slajdu w jednym wierszu znajduje się logo projektu „Zabytki 2010” (litery granatowe), notka o prawie autorskim do zdjęcia (litery czarne) i data pokazu prezentacji (litery czarne).

Przeczytaj również: Czego unikać w wypowiedziach ustnych - grzeczność języka

Jeśli zmęczyło cię wyobrażanie sobie tego slajdu, to podobnie czują się widzowie którzy zobaczyliby go na żywo. Ich uwagę rozprasza na tym slajdzie wiele rzeczy. A gdyby jego treść była mniej oczywista, a przez to bardziej przyjazna dla słuchaczy?

Polecamy serwis Dobry wizerunek

Taki slajd zawiera tylko i wyłącznie zdjęcie dziedzińca zamku. Białe marginesy na slajdzie nie sprawiają wrażenia ani chudych, ani grubych tzn. są szerokie w sam raz. Z reguły „5 minut i 15 slajdów” wynika, że slajd ten ma być widoczny na ekranie przez co najmniej 3 minuty. Uwaga słuchaczy może więc swobodnie skupiać na obrazie i na słowach mówcy. Wzrok uczestnika nie ma okazji by przedzierać się przez dodatkowe elementy i wyłuskiwać z nich treści.

Usuń to co odciąga uwagę od głównego przekazu slajdu.

Zostaw to co najważniejsze, a umysły twoich słuchaczy odwdzięczą ci się swoją koncentracją. I najpewniej otrzymasz szczere brawa na koniec wystąpienia!

Fragment pochodzi z książki „Mistrzowskie prezentacje. Slajdowy poradnik Mówcy Doskonałego” Agaty i Jerzego Rzędowskich (Wydawnictwo Helion/Onepress, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bąkowski Kancelaria Radcowska

Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »