| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > Narady i spotkania > Jak zadbać o koncentrację słuchaczy?

Jak zadbać o koncentrację słuchaczy?

Usuń to co odciąga uwagę od głównego przekazu slajdu. Zostaw to, co najważniejsze, a umysły Twoich słuchaczy odwdzięczą ci się swoją koncentracją w trakcie całej prezentacji.

Większość autorów prezentacji poprzestaje na domyślnym szablonie PowerPointa: tytuł slajdu u góry, poniżej tekst w punktach. Ci, którzy chcą wyjść poza schemat, przeważnie
eksperymentują z tłami, kolorami, czcionkami i wymyślnymi punktorami. Jeśli są zdjęcia, to wciśnięte w wolne od tekstu miejsce. Stąd już prosta droga do wielu popularnych brzydactw. Tu nawet nie chodzi o estetykę, bo to kwestia gustu, ale o czytelność czyli skuteczność osiągnięcia celu prezentacji.

Weźmy taki slajd o zamku w Malborku: w lewym górnym roku niebieska mapa Polski z czerwoną kropą oznaczającą Malbork. Obok czarnymi literami podpis „Zamek krzyżacki w Malborku”, a pod nim zdjęcie fragmentu dziedzińca z czerwonymi ścianami. Z boku po prawo znajduje się jedna kolumna niewielkich kwadracików z czerwonym tłem i białymi cyframi oznaczającymi numer bieżącego slajdu w całej prezentacji. Wreszcie na samym dole slajdu w jednym wierszu znajduje się logo projektu „Zabytki 2010” (litery granatowe), notka o prawie autorskim do zdjęcia (litery czarne) i data pokazu prezentacji (litery czarne).

Przeczytaj również: Czego unikać w wypowiedziach ustnych - grzeczność języka

Jeśli zmęczyło cię wyobrażanie sobie tego slajdu, to podobnie czują się widzowie którzy zobaczyliby go na żywo. Ich uwagę rozprasza na tym slajdzie wiele rzeczy. A gdyby jego treść była mniej oczywista, a przez to bardziej przyjazna dla słuchaczy?

Polecamy serwis Dobry wizerunek

Taki slajd zawiera tylko i wyłącznie zdjęcie dziedzińca zamku. Białe marginesy na slajdzie nie sprawiają wrażenia ani chudych, ani grubych tzn. są szerokie w sam raz. Z reguły „5 minut i 15 slajdów” wynika, że slajd ten ma być widoczny na ekranie przez co najmniej 3 minuty. Uwaga słuchaczy może więc swobodnie skupiać na obrazie i na słowach mówcy. Wzrok uczestnika nie ma okazji by przedzierać się przez dodatkowe elementy i wyłuskiwać z nich treści.

Usuń to co odciąga uwagę od głównego przekazu slajdu.

Zostaw to co najważniejsze, a umysły twoich słuchaczy odwdzięczą ci się swoją koncentracją. I najpewniej otrzymasz szczere brawa na koniec wystąpienia!

Fragment pochodzi z książki „Mistrzowskie prezentacje. Slajdowy poradnik Mówcy Doskonałego” Agaty i Jerzego Rzędowskich (Wydawnictwo Helion/Onepress, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Usuń to co odciąga uwagę słuchaczy od głównego przekazu slajdu.
Usuń to co odciąga uwagę słuchaczy od głównego przekazu slajdu.

Personel i Zarządzanie 4/201742.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Pasiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »