| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > Narady i spotkania > Kontakt wzrokowy - technika ZPM

Kontakt wzrokowy - technika ZPM

Na udane przemówienie składa się nie tylko przekazywana treść. Nawet gdyby była ona interesująca, nie dotrze do słuchaczy, jeśli jest wygłaszana bez podtrzymywania z nimi kontaktu wzrokowego. Patrz zatem na tych, do których kierujesz swoje słowa!

Kontakt wzrokowy powinien trwać minimum minutę

Krótszy czas nie będzie odczuwany przez słuchaczy jako kontakt wzrokowy. Rada dla początkujących: Wybierz sobie na widowni jedną lub dwie osoby, które wydają ci się sympatyczne, i podczas mówienia patrz w ich kierunku jak najczęściej. Daje to lepszy efekt niż niepatrzenie na widownię w ogóle. Rada dla zaawansowanych: Podczas mówienia spoglądaj co jakiś czas na wybraną osobę w przednim rzędzie z lewej i z prawej strony oraz w tylnym rzędzie z lewej i z prawej strony. Dzięki tej technice będziesz ogarniać wzrokiem całą publiczność. Twój wzrok może też wędrować po zgromadzonym audytorium wzdłuż wyobrażonej litery M (uprzednio należy wybrać osobę pośrodku sali do podtrzymywania z nią kontaktu wzrokowego). Również dzięki zastosowaniu techniki litery M każdy ze słuchających będzie miał wrażenie, że mówisz właśnie do niego. Najlepsi retorzy potrafią oczywiście utrzymywać indywidualny kontakt wzrokowy z prawie każdym z widzów, dostrzegać ich reakcje i zachęcać w odpowiednich momentach do zabrania głosu.

Każda mowa zaczyna się i kończy od pauzy!

Na samym początku swojego wystąpienia, kiedy staniesz już na podium, lecz jeszcze zanim wypowiesz pierwsze słowa, powinieneś ogarnąć wzrokiem całą publiczność. Nawiązując ten pierwszy kontakt wzrokowy, dajesz sobie i słuchaczom szansę na skupienie się na przemówieniu. Podczas mówienia kontakt wzrokowy z widzami powinieneś oczywiście podtrzymać, a najlepiej wzmocnić. Na sam koniec, kiedy powiesz już wyraźnie i dobitnie ostatnie słowa, na pożegnanie raz jeszcze ogarnij wzrokiem swoją widownię!

Polecamy: Kultura osobista na spotkaniach biznesowych

Dobry kontakt wzrokowy dzięki technice ZPM

Kiedy mówisz, wspierając się konspektem, istnieje poważne ryzyko, że twoje oczy będą przykute do kartki papieru lub że będziesz wręcz z niej czytał. Przeciwdziała temu technika ZPM. Gwarantuje ona zachowanie optymalnego kontaktu wzrokowego z publicznością nawet pomimo wspierania się konspektem podczas mówienia.

Technika ZPM
Z Zerknij na konspekt, aby przypomnieć sobie kolejne zdanie lub akapit.
P Podnieś oczy znad kartki papieru, aby ogarnąć wzrokiem swoją widownię.
M Mów i jednocześnie patrz na słuchaczy. Utrzymuj z nimi kontakt wzrokowy podczas wypowiadania zdania (akapitu), które przypomniałeś sobie przed chwilą z konspektu. Dopiero potem możesz znów zerknąć na kartkę papieru. 

Zobacz: Co nam dają spotkania biznesowe?

Nie ograniczaj swojego kontaktu wzrokowego tylko do kilku słuchaczy – pozwól swojemu spojrzeniu wędrować po zgromadzonym audytorium, tak aby każdy widz miał wrażenie, że kierujesz swoje słowa właśnie do niego. Wyćwicz technikę ZPM, która umożliwi ci mówienie z konspektem bez wykluczania lub zaniedbywania kontaktu wzrokowego z widownią.

Peter Heigl. Artykuł jest fragmentem książki 30 minut aby zostać dobrym mówcą  Wydawnictwo KOS

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Podczas mówienia kontakt wzrokowy z widzami powinieneś oczywiście podtrzymać, a najlepiej wzmocnić.
Podczas mówienia kontakt wzrokowy z widzami powinieneś oczywiście podtrzymać, a najlepiej wzmocnić.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Autotesto

Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »