| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > Kontakty z klientami > Myląca treść wypowiedzi

Myląca treść wypowiedzi

Poprawność językowa w kontaktach międzyludzkich, a szczególnie biznesowych jest bardzo ważna. Od szybkości i trafności ripost słownych może zależeć twój awans zawodowy lub decyzja o powierzeniu ci nowego projektu

Osoby, z którymi rozmawiasz zwracają uwagę nie tylko na sposób w jaki mówisz. Ważne jest również to, co mówisz. Oto lista rad, które warto wprowadzić w życie:


1. Wyrzuć ze swojego słownika wyrażenia, które sygnalizują rozmówcy, że nie jesteś pewien tego co mówisz. Jeśli używasz słów: „jakby”, „podobno”, „może”, „to znaczy”, słuchająca cię osoba nabierze przekonania, że nie można ci ufać – nie jesteś przekonany o słuszności swoich racji, nie sprawdziłeś rzetelnie faktów, na które się powołujesz – po prostu nie jesteś wówczas przekonujący i sprawiasz wrażenie osoby, która się nie przygotowała.
2. Używając jako przerywnika wyrażenia „nie wiem” dajesz rozmówcy do zrozumienia, że tak właściwie to ty nic nie wiesz, np. podajesz wyliczenia statystyczne, po czy jako przerywnik wstawiasz „nie wiem” – można się pogubić w tym co wiesz, a czego nie wiesz, inne przerywniki („yyyyyyyy”, „ok.”, „hmm”) też staraj się wyeliminować.
3. Nie nadużywaj słowa „myślę” w odniesieniu do spraw, które wiesz na pewno, patrząc na zegarek widzisz i wiesz, która jest godzina a nie myślisz, że jest trzecia.

Zobacz: Dlaczego czas klienta należy traktować jako zasób strategiczny firmy?

4. Nie przepraszaj wszystkich i za wszystko, szczególnie za swoją obecność jeśli jest ona konieczna do wykonania zadania, np. jeśli wchodzisz do pokoju kolegi czy koleżanki po potrzebne dokumenty nie musisz przepraszać znajdujących się tam osób, nie wchodzisz tam żeby plotkować, ale by wykonać swoją pracę.
5. Jeżeli potrzebne są ci wyniki pracy innych osób poinformuj je o tym, by w oznaczonym terminie ci je dostarczyły, nie pytaj „Czy mógłbyś przynieść mi te analizy na poniedziałek?”, tylko użyj trybu oznajmującego – „Przynieś mi te analizy na poniedziałek”. Możesz takie zdanie zakończyć słowem „proszę”, ale pamiętaj wypełnienie przez ciebie obowiązków zależy od wykonania pracy przez innych, to nie jest ich dobra wola by ci umożliwić pracę lecz obowiązek. Zwrotu „Czy mógłbyś …”możesz używać w kontaktach towarzyskich („Czy mógłbyś pójść ze mną do kina?”) lub jeśli twoja prośba nie leży w zakresie obowiązków osoby, którą prosisz o pomoc.

Zobacz: Rady związane z zadawaniem pytań

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jeżeli potrzebne są ci wyniki pracy innych osób poinformuj je o tym, by w oznaczonym terminie ci je dostarczyły.
Jeżeli potrzebne są ci wyniki pracy innych osób poinformuj je o tym, by w oznaczonym terminie ci je dostarczyły.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Eco Carport

Producent i dystrybutor wiat z drewna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »