| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > Dobry wizerunek > Jak odchodzić z pracy?

Jak odchodzić z pracy?

Odejście z pracy z klasą jest rzeczą bardzo istotną. Nie każdy wie, jak to zrobić i jak zachować się podczas rozmowy. Niżej prezentujemy żelazne zasady, do których należy się zastosować, aby wszystko przebiegło jak należy.

Oprócz praktycznej strony odpowiedniego odejścia z pracy warto zwrócić uwagę, że pozostawienie dobrego wrażenia na dawnym pracodawcy i współpracownikach da nam poczucie poprawnego zamknięcia danego rozdziału w naszym życiu. Warto też zachować pozytywne relacje z kolegami z pracy.

Zanim odejdę z pracy

Przede wszystkim przećwicz, co chcesz powiedzieć. Możesz nawet zaprosić przyjaciela do zainscenizowania tej rozmowy. Warto wcześniej zapisać, przynajmniej w punktach, o czym będziesz mówić. To pozwoli na uniknięcie zdenerwowania.

Należy także poinformować pracodawcę o swojej decyzji odpowiednio wcześniej. Jednym z najważniejszych warunków przyjaznego rozstania jest zapowiedź odejścia z 2 tygodniowym wyprzedzeniem (w zależności od Twoich relacji z szefem okres ten może się wydłużyć). Jest to rzecz bardzo ważna. Jeśli zależy Ci na odejściu w dobrej atmosferze i chcesz wykazać się profesjonalizmem, to nawet, jeśli nie byliście w komitywie, koniecznie daj pracodawcy czas na znalezienie zastępstwa.

Zobacz: Awans zawodowy – dlaczego mnie ominął?

Jak zachować się podczas rozmowy?

Pierwsza zasada: Nie przepraszaj! Masz prawo zwolnić się z pracy, jeśli nie obowiązują Cię konkretne warunki kontraktu. Nie mów: „Wybaczcie, wiem, że mnie znienawidzicie”. Zamiast tego podziękuj za współpracę i podkreśl, że z przykrością opuszczasz tak zgrany i profesjonalny zespół.

Nie musisz się tłumaczyć i podawać szczegółowego wyjaśnienia, dlaczego odchodzisz. To, ile informacji podasz zależy tylko od Ciebie i od poziomu zażyłości, jaki łączył Cię z pracodawcą. Możesz powiedzieć, że postanowiłeś wykorzystać nowe możliwości lub że masz przed sobą perspektywę dalszego rozwoju. To powinno wystarczyć i szef raczej nie będzie dalej pytał.

Jeśli jednak przełożony zacznie z Tobą dyskutować, dopytywać się, dlaczego lub odwodzić Cię od pomysłu odejścia pamiętaj, aby zachować postawę asertywną. W końcu podjąłeś decyzję, która nie była łatwa, a teraz przeprowadzasz niełatwą rozmowę. Bądź stanowczy i nie daj się przekonać – chyba, że dostaniesz nową, wyjątkowo atrakcyjną propozycję.

Zobacz: Budowanie sieci kontaktów biznesowych

Zachowuj się jak człowiek pewny siebie i swoich decyzji. Nie wysyłaj niewerbalnych sygnałów, które zdradzą Twoje zdenerwowanie. Patrz rozmówcy w oczy, siedź pewnie, nie wierć się, nie baw dłońmi czy włosami. Twoja postawa podczas tej rozmowy może świadczyć mocniej o Twojej decyzji, niż słowa. Nie pozwól, aby pracodawca uznał, że jesteś niepewny lub onieśmielony.

Nie warto palić za sobą mostów. Świat jest wbrew pozorom bardzo mały - nigdy nie wiadomo, kiedy znów spotkamy się z osobami, z którymi dawniej współpracowaliśmy. Poza tym referencje z poprzedniej pracy z pewnością przydadzą Ci się na dalszej ścieżce zawodowej.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Nie musisz się tłumaczyć i podawać szczegółowego wyjaśnienia, dlaczego odchodzisz z pracy.
Nie musisz się tłumaczyć i podawać szczegółowego wyjaśnienia, dlaczego odchodzisz z pracy.

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Słodzińska - Wawrzonek

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych, prawie cywilnym i rodzinnym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »